Created with Sketch. Created with Sketch. Keresés
Bezárás

Olvasóink kedvenc cikkei

császármetszés

Hány császárja lehet egy anyának? A hüvelyi szülés vagy a császár kockázatosabb? Nagy szaktekintélyű orvosok válaszoltak császármetszéssel kapcsolatos kérdéseinkre

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
2 szavazat

Sokan gondolják úgy, hogy a császármetszés úri hóbort, menekülési útvonal azon anyukák számára, akik szeretnék megspórolni a vajúdással járó fájdalmakat. A szakemberek ezt egyöntetűen cáfolják, hiszen ez egy komoly műtéti beavatkozás, amely kockázatokkal jár és a felépülési idő is hosszadalmasabb, mint hüvelyi szülésnél. Sajnos, még mindig rengeteg tévhit kering a császármetszésről, ezekről rántjuk le a leplet nagy szaktekintélyű orvosok segítségével. Kérdéseinkre Dr. Marics-Kutas Anna, Dr. Rácz Sándor, Prof. Koppán Miklós, a PTE KK Szülészeti és Nőgyógyászati Klinika orvosai válaszoltak.

Elolvasom
számítógépes játékok
2020.02.10

A Fortnite és ami mögötte van

Ismét van egy játék, amely egy teljes generáció mindennapjait, életfelfogását és szemléletét formálja át. A Fortnite mára már korszakos jelenség, de vajon hogyan lett belőle az és mennyire kell tőle tartani?

A Fortnite kis túlzással a videójátékok iPhone-ja. A játékot több meglévő műfajból hozta össze az Epic Games és kérlelhetetlen profizmussal tervezte újra a játék egyes elemeit. A Fortnite összetevői külön-külön korábban is léteztek, de előtte senkinek nem sikerült ilyen minőségben összeraknia mindezeket egy játékba. Ha ehhez hozzávesszük, hogy a Fortnite ezt olyan stílusosan tette, hogy a játék végül egy egész generációra hatással lett és mindössze két év alatt óriási multinacionális branddé vált, akkor már rögtön érthetővé válik a cikk elején tett állítás.

A siker egyik titka, hogy a játék készítői tökéletesen eltalálták azokat az arányokat, amelyekkel elérték, hogy a legkisebbektől a felnőtt korosztályig mindenki ott ragadjon a képernyő előtt rövidebb-hosszabb ideig. A Fortnite olyan mértékig megfogja és leköti az arra fogékonyakat, hogy az már-már félelmetes – sokat elmond róla, hogy addikciójának mértékét a legtöbben a kokainéhoz hasonlítják. A játék egy olyan igényt elégített ki, ami jó ideje létező volt a játékosok részéről, és tette ezt úgy, ahogy előtte más ekkora méretekben és ilyen népszerűen még soha.

Összetevők

  1. Építkezés

    A Fortnite első pillére a szabad építkezés, ami által a játékosok ki tudják élni kreativitásukat. Értelemszerűen minél több időt töltenek a játékkal, annál komolyabb dolgokat tudnak építeni, sokszor meghökkentő gyorsasággal. Felnőttként nézve döbbenetes látvány, milyen hihetetlen sebességgel tudnak a gyerekek gondolkodni és alkotni a virtuális térben, hogy ezzel előnyre tegyenek szert a többiekkel szemben. Többek között ez a folyamatos versenyhelyzetet generáló időtényező az, ami megkülönbözteti a korszak másik meghatározó játékától, a Mine-crafttól.

  2. Lövöldözés

    Akár szeretjük, akár nem, a gyerekek szeretnek lövöldözős játékokkal játszani és ez nem is feltétlenül ördögtől való dolog. Amíg a szülői generáció még műanyag fegyverekkel durrogtatott egymásra, addig a mai gyerekek a virtuális térben csinálják ugyanezt és ugyanúgy nem lesz belőlük rabló vagy bűnöző – vagy ha igen, akkor nem ettől. Annak érdekében, hogy mindez tényleg egy, a valóságtól távol álló dolog legyen, rajzfilmes köntöst adtak a játékra. Egyszerű, de nagyszerű ötlet volt ez, hiszen amióta Tom és Jerry folyamatosan elagyabugyálta egymást, az erőszak ilyesfajta megjelenítése társadalmilag teljesen elfogadott dolog.

  3. Variálhatóság

    A Fortnite olyan a mai gyerekeknek, mint nekünk, a 80-as évek gyermekeinek a G.I. Joe, vagy a lányoknak a Barbie volt. A játékon belül szabadon lehet kiegészítőket vásárolni és rengeteg különböző kinézet (skin) van. A variációk száma jóformán végtelen: megválaszthatjuk, hogy a karakternek milyen hátizsákja legyen, milyen fegyver legyen a kezében, de a komplett skint is cserélni lehet. Ezek között vannak olyanok, amiket a játék során megkapunk egyfajta jutalomként, de a legtöbbet úgynevezett V-Bucks-ért tudjuk csak megvenni. A játék virtuális pénzéért azonban már valódi pénzt kell fizetni, már ha fontos, hogy menő legyen a karakterünk – márpedig ez a játékosok többségének fontos. Mindezen felül elérhetőek különböző interakciók is, amikkel a játékosok kommunikálnak egymás felé. Ezek közül kétségkívül a táncok a legnépszerűbbek, amelyek mára beépültek a popkulturális elemek közé a Fortnite-generáció körében.

  4.  Folyamatos verseny

    A Fortnite azért is lehet kiemelkedően addiktív, mert különböző szezonok vannak benne – jelenleg a 11.-nél tartanak –, amiket a játékosok mindig a nulláról kezdenek. Lehetek én az első szezonban a legnagyobb spíler, a következőben ugyanonnan kezdem, ahonnan a többiek, ez pedig a tapasztalatok alapján motiválja a játékosokat arra, hogy újra és újra a csúcsra akarjanak jutni. (Természetesen azok a kiegészítők, amiket megvásároltunk, megmaradnak, tehát folyamatosan tudjuk bővíteni a repertoárunkat.)

  5. Ingyenes

    A 2017-ben hagyományosan megvásárolható játék, a Fortnite: Save the World egyik módjából önálló életre kelő sikertörténet lett, amit később már külön is le lehetett tölteni, ráadásul teljesen ingyen. Ez kezdetben érthető okokból kiverte a biztosítékot a játékipar nagykutyái között, majd a sikeren felbuzdulva – mondjuk úgy – mindenki próbált ihletet meríteni belőle. A Fortnite zsenialitása az volt (és itt jön az összefüggés az előző pontok között), hogy azt az izgalmat, amikor egyedül vagyunk, vagy akár többedmagunkkal küzdünk a túlélésért (akár bujkálva, akár nyíltan összecsapva másokkal), egy rajzfilmszerű környezetben vegyítette olyan megoldásokkal, amikkel egyszerre tudta megszólítani a legkisebbeket és a felnőtt gémereket egyaránt. Tette ezt úgy, hogy a játékos megjelenésnek hála még a szülők számára is elfogadható maradt. Ha realisztikusabb lenne az összkép, akkor szinte kizárt, hogy ekkora bázis alakult volna ki körülötte, mint ezzel a színkavalkádba oltott, sokszor karikatúraszerű megjelenítéssel. Pedig a játék lényege ugyanaz maradt, mint a többi lövöldözősnek, viszont ebből is látszik, mennyit számít a csomagolás.

  6. A megújulás  művészete, avagy a változatosság gyönyörködtet

    A rajzfilmes megjelenítés miatt gyakorlatilag bármilyen eseményhez, ünnephez, filmhez, vagy lényegében bármi máshoz lehet igazítani a Fortnite-ot. Nemrég volt például a halloweeni event, ahol mindenféle ijesztő és vicces skint lehetett magunkra ölteni, most pedig a Star Wars fut éppen, de volt előtte már Marvel-féle Thanos- vagy DC-féle Batman-univerzumra épült esemény is. Mivel mindezzel úgy képes reklámozni, hogy közben még bevételt is termel gazdájának, az Epic Games két legyet üt egy csapásra. Nem is csoda, hogy a létező legnagyobb összdíjazású e-sport világbajnokságot is ők tudták eddig megvalósítani, hiszen van mit a tejbe aprítani, de becsületükre legyen mondva, hogy ebből azért tisztességesen vissza is forgatnak a szcénába.

     

CSAK EGY MARADHAT
Ahogy annak idején is sokat dobott az élményen, hogy öcsémmel együtt játszottam katonásdit, úgy a mostani generáció is szeret közösen játszani. Az együtt játszás formája viszont alaposan átalakult: a Fortnite pont emiatt is telitalálat, hiszen itt folyamatosan másokkal játszunk együtt. Persze itt is van, hogy magányos farkasként nézünk szembe a többi játékossal, de olyan, hogy csak gépi ellenfelek ellen játszunk, mint más játékokban, nem létezik. Ezt a játékmódot a Fortnite-ban – Takami Kósun regényéhez hasonlóan – Battle Royalnak hívják, leegyszerűsítve pedig arról van szó, hogy 100 karaktert ledobnak egy szigetre és a végén csak egy maradhat életben. A magányos farkas mód mellett létezik duó és squad mód is, utóbbiban már négyes osztagok küzdhetnek meg egymással a győzelemért. Emlékezzünk vissza, gyerekként is mennyivel jobb móka volt, ha nem ketten, hanem mondjuk tízen tudtunk bújócskázni. Ennek fényében a 100 gémer egy területre téve már nem szorul magyarázatra.

A Fortnite számokban

Összesen 100 millió dollár jut versenyekre 2019-ben, ebből 30 millió dollár a világbajnokság összdíjazására. Az első helyezett Kyle Giersdorf (játékosnevén Bugha), egy 16 éves amerikai srác lett, aki 3 millió dollárral lett gazdagabb. A játék által kitermelt több milliárd dolláros bevételből persze ennek finanszírozása nem jelent gondot az Epic Games-nek.

A regisztrált játékosok száma 2018 júniusában kb. 125 millió volt, 2019 márciusában viszont már közel 250 milliónál járt.

Összesen kb. 40 millióan jelentkeztek a világbajnokságra, és a New York-i döntőbe
ebből egyéni kategóriában került be a 100 legjobb. Minden bekerült játékos minimum
50 000 dollárt kapott.

Az idén októberben befejezett első fejezet, a 10. szezon után egy zseniális marketinghúzással még azok is felfigyeltek a játékra, akik eddig nem foglalkoztak vele. A játékot elindítva ugyanis egyszer csak egy fekete lyuk beszippantotta a Fortnite eddigi világát. A sötétség két teljes napig tartott, ezzel is felhíva a figyelmet arra, mennyire meghatározó ez a játék a generációnak, amely játszik vele nap mint nap. Becslések szerint kb. 7 millió ember követte folyamatosan nyomon több csatornán is az eseményt, és ennek a számnak sokszorosa volt, aki várta, hogy elinduljon a második fejezet.

 

Skinek és a függőség nyomában

A Fortnite-hoz kapcsolódó őrület részét képezik a skinek és a táncok, amelyek önmagukban is megérnek egy-egy misét. A skin mindössze egy kinézet a játékon belül, azaz előnyhöz nem juttatja a játékost, egyszerűen csak vagányabban néz ki vele a karakter. Igaz, ha veszünk hozzá mozdulatokat is némi extra pénzért, akkor menőbb táncokat is tud nyomni. A függőséget leginkább az tudja katalizálni, hogy ezeket nagyrészt nem játékkal lehet megszerezni, hanem a játékon belül lehet megvásárolni. Egy-egy cucc ára V-Bucks-ban van megadva, ami a játék saját digitális devizája. A legfőbb különbség a Gazdálkodj okosan vagy a Monopoly játékpénzeihez képest az, hogy ezekben a társasokban egy megadott mennyiséggel indultunk el és nem tudtunk hozzá pluszban vásárolni valós pénzért, hogy gyorsabban tűnjünk ki társaink közül. Na, ez mostanra nagyon megváltozott! Tekintve, hogy a mai gyerekek mindenhez szeretnek gyorsabban hozzáférni, és ha lehet, a legkisebb erőfeszítés mellett megkapni azt, ezért az igényt felismerve és egyben kiszolgálva, a mai videójátékok többségében van rá lehetőség, hogy vegyünk magunknak extrákat valós pénzért. Ezáltal viszont már nem alapkövetelmény, hogy valaki ügyes legyen a játékban, mert anélkül is birtokolhat legendás, epikus és más hangzatos nevekkel megtoldott ruhákat, fegyvereket és kiegészítőket, hogy hosszú órákat töltene előtte gyakorlással. Az már más kérdés, hogy az a gyerek, akinek még nem alakult ki a valós pénzzel kapcsolatos értékrendje sem, mennyire tudja felmérni, hogy a játékpénzben elköltött összeg mennyit is jelent valójában. Az üzleti modell tehát az, hogy maga a játék ingyenes (vagy ahogy a videójáték-áruházakban hívják: free to play), azon belül viszont lehet vásárolni látástól mikulásig. Erre a tendenciára jól ráéreztek a Fortnite készítői is és elkezdett a sok-sok gyerkőc V-Bucksban gondolkodni, ha ajándékot szeretne szülinapra, karácsonyra, ballagásra stb… Ezzel elindult egy olyan folyamat, hogy a már egész kicsik is vásárolnak a játékon belül és persze meg is szerették azt, hogy ők dönthetik el, mire költik a valós pénzért vett virtuális valutát. Ezzel az örömforrással persze fontos óvatosan bánni és itt van hatalmas szerepe a szülőnek. Tudja-e a szülő, hogy egyáltalán ez micsoda? Mennyit enged ebben a dologban? Ezek a gyerekek általában véve nem a saját zsebpénzükből szeretnék berendezni a játékbeli gardróbjukat, hanem apa és anya erőforrásaira támaszkodva… A függővé tett játékosok nagyon szívesen költenek a különböző kinézetekre és lelkesen veszik a V-Bucks-ot, amely ráadásul úgy van kitalálva, hogy mindig marad belőle valamennyi a tárcában, és mivel marad, ezért a lurkó szeretne egy kicsit mindig hozzávenni, hogy meglegyen a legújabb tánc és a legtrendibb outfit is. Egy új virtuális ejtőernyő vagy csákány gyakran többet jelent nekik, mint egy tényleges ruhadarab az igazi életben. Ezáltal már belekerülhet egy olyan körbe a gyermek (különösképpen akkor, ha még nem kellően kialakult és stabil az értékrendje, de már nagyon belelendült a vásárlásba), hogy ezt önmagától már nehezen tudja abbahagyni és akár komolyabb családi vita is kialakulhat az ügy körül. Ezt megelőzendő ugyanúgy fontos tisztázni a határokat, mint minden másban. Ha tudja, meddig mehet el és mi a különbség a valós és a játékbeli dolgok értéke között, akkor nem lesznek olyan problémák, hogy egy igazi póló helyett egy játékbeli új ruháért könyörög anyunak vagy apunak. Ez viszont már rajtunk, szülőkön múlik! A jó hír viszont az, hogy kis odafigyeléssel és azzal, hogy értjük, mit szeretne a gyerek, ezt megúszhatjuk komolyabb hisztik és balhék nélkül.

A Fortnite magazin már előrendelhető! MOST 25% kedvezménnyel!
Részletekért KATTINTS!

Tetszett a cikk? Értékeld csillagokkal!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
12 szavazat
TETSZETT EZ A CIKK? OLVASNÁL MÉG ILYENEKET? AKKOR REGISZTRÁLJ, HOGY MEGKAPD LEGJOBB CIKKEINKET TARTALMAZÓ HÍRLEVELÜNKET! ÉS NE FELEJTS EL LIKE-OLNI MINKET A FACEBOOK-ON ÉS KÖVETNI MINKET AZ INSTAGRAMON SEM! JA, ÉS HA ELŐFIZETNÉL MAGAZINJAINKRA, ITT MEGTEHETED!

Regisztráció

Ha most regisztrálsz, nem csak ingyen olvashatod az összes prémium családi tartalmunkat, de megajándékozunk a Gyereklélek hiszti hangosmagazinjával is!
A regisztráció ráadásul ingyen van és maximum 20 másodperc!
Ha már tag vagy, nem kell mást tenned, mint bejelentkezni.

Adatvédelmi tájékoztató megnyitása

Már tag vagy nálunk?

Olvass tovább

Olvasóink top 3 kedvenc cikke

császármetszés

Hány császárja lehet egy anyának? A hüvelyi szülés vagy a császár kockázatosabb? Nagy szaktekintélyű orvosok válaszoltak császármetszéssel kapcsolatos kérdéseinkre

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
2 szavazat
Top
1
életközépi válság

Életközepi válság és kamaszkori identitáskeresés együtt, avagy “tizenévesen előtted az élet, 40 felett viszont már a B oldal pörög”

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
9 szavazat
Top
2
növények

Légtisztító szobanövények, amiknek érdemes helyet keresni a lakásban

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
227 szavazat
Top
3

Ajánlott cikkek