Created with Sketch. Created with Sketch. Keresés
Bezárás

Olvasóink kedvenc cikkei

interjú

Minden kismamának üzenem: „Minden úgy lesz jó, ahogy végül lesz!”- Interjú a mindenórás Kelemen Zsófival

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
7 szavazat

Kelemen Zsófi személyi edző, szülés utáni regeneráció specialista, egy három és fél éves kisfiú és nemsokára egy gyönyörű pici kislány anyukája is, akivel mindenórás. Könnyen lehet, hogy mire ez a cikk megjelenik, Zsófi és férje, Magosi Zsombor, volt válogatott sportoló, már kezükben tarthatják második gyermeküket: Zsolnát.

Elolvasom
terápia
2019.05.14

Gyermekpszichodráma – Mi ez pontosan, és hogyan, miben segít?

Más bőrébe bújva / "Hogy segít ez?" – kérdezi a szkeptikus szülő. Miben különbözik attól, hogy a gyerekek a suliudvaron mondjuk sárkányosat játszanak? Két dolog adja azt a pluszt, amitől a közös játék itt, az elvarázsolt csodavilágban gyógyítani tud: a foglalkozásvezetők értő háttérsegítsége és a különleges, alkotó-befogadó közeg, a csoport.

Hogyan segít a gyermekpszichodráma a szorongó, önbizalomhiányos vagy agresszív gyereknek? Az elvarázsolt mesevilágban magukat gyógyítják. Többen közülük „BÁTORÍTÓ ÓRA”-ként is emlegetik a csoportfoglalkozást, ahol megtanulhatnak hinni önmagukban.

Kiknek ajánlható a gyermekpszichodráma?

– Szorongó, félénk gyerekeknek (ha nehezen barátkozik, túlalkalmazkodik, megfelelni vágyik): az ilyen típusú problémákat nehezen veszik észre a felnőttek; a pedagógusok örülnek, ha valamelyik gyerek csendben ül, és nem észlelik, ha ez a gyerek számára tünet; a szülők pedig nem látják a tipikusan csoportban jelentkező problémát, vagy nem veszik komolyan.

– Magatartászavarok esetén (hiperaktivitás, agresszió, figyelemzavar): ugyanannak az idegrendszeri éretlenségnek lehet a jele az érzelemszabályozási zavar (amit a gyerek környezete „agresszió”-nak érzékel), mint a részképességzavarok, a figyelemzavar (erről a Gyereklélek 2018/3. számában olvashatsz többet). 

– Azoknak, akik testi tünettel fejezik ki a problémáikat
(fejfájós, hasfájós gyerekek)

– Nehéz lelki helyzetek, válságok esetén
(válás, gyász, barát elvesztése)

Fotó: GettyImages

Egy kisfiú, 6-7 év körül lehet, társai mellett álldogál. Sárga leplet fog össze magán. Ő most képzeletben egy kacsa. Némán figyeli a többieket: egy csillogó anyagba öltözött másik kisfiút és egy magas lányt. A csillogó ruhás fiú éppen átöleli a lányt, majd lassan távolodni kezd tőle. Kint tülkölnek az autók, szép tavaszi nap van. 
Aki most kívülről beles ide, nem sejti, hogy egy varázskristály búcsúzik épp a tenger mélyén a moszatanyukájától. A kacsa-fiú áhítattal nézi a jelenetet. Kívülről nem látszik semmi különös, de belül, a gyereklelkek mélyén moccan valami. Legközelebb a fiú már nem szótlan kiskacsa akar lenni. Bohócszerepet vállal, csetlik-botlik, mint egy kis Charlie Chaplin, szórakoztatja a többi gyereket. Már nem csak álldogál mellettük csendben, kívülállóként. Pár hónap múlva azt mondja, ő vitéz lenne, oldalán karddal, mint a huszárok.
Hogy mi minden zajlott le ebben az intelligens kisfiúban e pár hónap alatt, aki mielőtt pszichodrámára kezdett volna járni, sehogy sem tudott kapcsolódni a vele egykorúakhoz, azt csak Dóri néni tudja. Dóri néni minden héten egyszer leül játszani a gyerekekkel. Néha ő a boszorkány, néha bárány, akit megesz a farkas. Dóri néni amúgy gyermek-szakpszichológus, képzett gyermekpszichodráma-vezető, a KOMP Műhely pszichodramatistája. 

Hátrányos helyzetű, „problémás” gyerekeken próbált segíteni Jacob Levy Moreno akkoriban még csak felnőtteken alkalmazott pszicho­dráma-technikájával, azt a gyerekek igényeire szabva. Módszerét ma már a világ számos országában alkalmazzák, még Ruandában is. A 93 éves Kende Hanna néni még mindig fáradhatatlanul dolgozik, továbbképzéseket, előadásokat tart.

Adleri alapokon
A gyermekpszichodráma módszerének alapját Alfred Adler osztrák származású pszichiáter elképzelései adják. Ő volt az, aki előbb Freud tanítványaként, aztán ellenlábasaként először hirdette azt, hogy az ember társadalmi lény. Individuálpszichológia néven ismertté vált elmélete szerint: 

A gyermekpszichodráma olyan terápiás forma, ahol a csoportfoglalkozásokon a gyerekek saját maguk által kitalált meséket játszanak el jelmezekbe bújva, két gyermek-pszichodráma-vezetővel együtt.

A gyerekek alapvető nyelve a játék 
„Amin a felnőttek »gondolkodnak«, azt a gyerekek szimbólumokban fejezik ki, a játék nyelvén” – magyarázza Dóri néni – vagyis Horváth Dorottya pszichológus. Ha egy kisfiú gyakran játssza, hogy harcol a király elismeréséért, aki hosszú harcok után végül lovaggá üti, az megmutathatja, mennyire szeretné elérni édesapja elismerését, figyelmét, dicséretét. Persze legtöbbször nem egyféle rejtett jelentése van a gyermek visszatérő szerepjátékainak, de egy biztos: a kedvenc szerepek, szereptípusok az értő szakembernek hírt adnak arról, mi foglalkoztatja a gyermeket. Ahogy az is, ahogy a gyermek a meseszövés folyamán egy konfliktusban vagy választást kínáló helyzetben dönt. 

„A játszás a szenvedélyem,  valamint a játék megértése is”
Kende B. Hanna erdélyi származású francia individuálpszichológustól származik ez az idézet, aki a '60-as, '70-es években Franciaországban a gyermekpszichodráma róla elnevezett módszerét kifejlesztette.

A szerepjáték oldja a feszültséget
A szerepjátékot minden pszichológus nagyon fontosnak tartja a gyermek egészséges fejlődésében. Fejleszti a kreativitást, segíti a társadalmi minták tanulását, és ami a legfontosabb: feszültségoldó hatású. Belemerülni egy tevékenységbe flow-élményt okoz, endorfin termelődik az agyban. (A felnőttek is élnek ezzel, csak épp hobbinak hívják.) Másrészt a szerepjáték lehetőséget ad a gyermeknek, hogy érzelmeket vagy akár személyiségjegyeket „játsszon ki”, vagyis vetítsen bele a szereplőjébe, olyanokat, amelyeket ő maga addig nem tudott vagy nem mert direkt módon kifejezni, feldolgozni. 

Hogy épül fel a gyermekpszichodráma?

Bemutatkozás. A csoportba mindig olyan gyerekek kerülnek, akik nem ismerik egymást. Ez azért fontos, hogy mindenki új, „tiszta lappal” induljon, és ne kerüljön a csoportba kívülről hozott szerepleosztás. 

Bemelegítő gyakorlat. A felnőtteknél bemelegítő technikának hívják, gyerekeknél inkább „lehűtő”-t jelent, hiszen ők sokszor érkeznek túlpörögve a foglalkozásra. Innen kell eljutniuk oda, hogy képesek legyenek kinyitni a belső világuk ajtaját. Különféle rávezető játékok szolgálják ezt a célt. 

01 Szülővel való beszélgetés.
A cél, hogy a pszichológus minél alaposabban megismerje a gyermek életét, és képet alkosson a nehézségeiről, elakadásáról. Ez azért szükséges, hogy később, a foglalkozások folyamán értse, a gyermek mit és miért játszik. 

02 Gyermekkel való ismerkedő játék.
Nagyon fontos, hogy a gyermekben kialakuljon a bizalom.
A pszichológus felméri, hogyan, mivel fogja tudni a gyereket megsegíteni.

03 Foglalkozássorozat.
Hetente egyszer 1-1,5 órára találkoznak a gyerekek, általában egy éven át. 6-7 fő szokott lenni egy csoportban, fele fiú, fele lány, plusz a két felnőtt vezető. A játszóhelyiségben nincs játék, csak pár jelzésszerű jelmez.

Minden gyermek 4-5 éves korára kialakítja saját életstílusát (világkép, magatartási stratégia), és minden külső hatást ezen keresztül épít bele a rendszerébe.

A foglalkozásvezető sorban megkérdezi a gyerekeket, hogy mit kérnek a varázsboltból. Van itt jövőbe látó szemüveg, csodakard, motorcsónak, láthatatlanná tévő sapka, vidámság, élet vize stb. A gyerekek bármilyen csodaszert vagy varázstárgyat mondhatnak, de fel kell ajánlaniuk helyette valamit, ami számukra fontos. Ez lehet egy tárgy, de tulajdonság is. Van kisgyerek, aki felajánlja a cipőfűzőjét, más a tetkós rágópapírt vagy a fölösleges kistestvért. A játék ráhangolja a gyerekeket a drámafoglalkozás mágikus-szimbolikus világára. (Kende B. Hanna: Gyermekpszicho-dráma c. könyve alapján)

Fotó: GettyImages

Nyitva a varázsbolt

Biztonságos közeg megteremtése. 

A foglalkozásvezető egyik kulcsfeladata, hogy kialakítson a gyerekekben egy elfogadó, egymást segítő hozzáállást. Ebből nő ki az a bizalom, ahol mindenki szabadon meg mer nyilvánulni, és ki lehet próbálni veszély nélkül olyan dolgokat, szerepeket, amelyeket máshol nem. A gyerekekről egy ilyen közegben lekerül a szorongás, a külső elvárás. „Ez nagyon fontos ahhoz, hogy a történetekbe bele tudják írni azokat a konfliktusokat, nehézségeket, amelyek őket foglalkoztatják. Minél jobban kialakul a csoport, annál jobban mernek fontosabb problémákat belevinni a mesébe, szimbolikusan” – mondja Horváth Dorottya. 

Vigyázunk egymásra, egymás érzéseire. 

A játék egyik alapszabálya. Ennek része, hogy mindenki maga választ szerepet, és mindenkinek a szereplőjével csak az történhet, amibe ő beleegyezik. „Ha a farkas meg akarja enni a bárányt, de mi, vezetők azt látjuk, hogy a kisbárány nem akarja, hogy megegyék (csak nem meri mondani), akkor felajánljuk, hogy mi leszünk a bárányok, akiket a farkas bekap. Így a kisbárány szabadon dönthet, ő mit akar tenni – magyarázza Horváth Dorottya. – Nem hagyjuk, hogy az egyik gyerek elnyomja a másikat.”

„Mintha”-világ.

A játék irrealitása megnyugtatja a gyerekeket, akik így sokkal autentikusabban mernek megnyilvánulni. Fontos szabály azonban, hogy a szerepeket csak eljátsszák, köztük és a szerepük között mindenképpen távolságnak kell lenni. A gonosz tetteket is csak mímelik a játszók, a foglalkozás végén mindenki „leteszi” a szerepét. 

Befejezés.

A játék végén senki sem magyarázza vagy értelmezi a történetet, az megmarad szimbolikus, tudattalan szinten. A változások, a katarzis a játékban zajlik.

Stratégiákat tanulnak egymástól 
A csoportélmény alapvető pillére ennek a terápiás módszernek, teszi hozzá a pszichológus. „A gyerekeknek, akik a csoportba kerülnek, megvan a saját életstratégiájuk, ezért játék közben a megoldandó helyzetekre különböző megoldásokat javasolnak. Amikor választanak ezek közül, már az is katarzis számukra, hogy sikerült találni egy utat, de az, hogy ebben a többiek segítettek, sokat hozzátesz. És közben azt is megtapasztalják, hogy mások hogyan oldanák meg ezt a szituációt. Ezt elraktározzák magukban, és a jövőben már nem csak a saját addigi, többnyire nem működő megoldásuk lesz egy hasonló helyzetre.”

A pszichológus alájuk játszik

A gyermekpszichodráma terápia, vagyis segítségnyújtás, hangsúlyozza Horváth Dorottya. A gyermek nincs egyedül, a terapeuta segítségével dolgozik magán – még akkor is, ha ez a segítség számára láthatatlan.

A vezetők maguk is játszók, azokat a szerepeket vállalják magukra, amelyekre szükség van ahhoz, hogy a játék túlmutasson önmagán. „Ha van hős, de nincs sárkány, muszáj bejátszanunk a sárkányt, különben nem válhat hőssé a hős – magyarázza Dorottya. – A szerepeinken keresztül segítjük a gyerekeket.” Az is előfordul, hogy az egyik vezető olyan szerepet vesz magára, amellyel azt segíti, hogy a gyerek meg tudja tapasztalni, milyen az irányító szerep, pl. a visszahúzódó királylánynak ő lesz a komornája, a rendőrnek a beosztottja.

A játékvezető nem irányíthatja a gyerekek helyett a játékot, de megteheti, hogy választási lehetőségeket kínál, ha a gyerek bizonytalan. A kiskacsa lebukik a vízbe a varázs­kristályért, hogy felhozza? Egy búvár találja meg? A moszatanyuka utánamegy? – hoz példákat a pszichológus a cikk elején szereplő történetből. A gyerek tudja a legjobban, mi az a megoldás, ami az övé, amire készen áll. Egy kislány egy pici félénk pónit játszik, aki tud vizet varázsolni. Jön a félelmetes oroszlán, akiről kiderül, csak a víztől szelídül meg. A kislány átéli annak az örömét, hogy képes hatással lenni valamire – és legközelebb már nem pici félénk póni lesz, hanem harcos paripa, aki kiszökik a karámból.

Cikkünk a Gyereklélek magazin 2019/02. számában jelent meg. Régebbi számaink – a készlet erejéig – a terjesztési osztályunktól megrendelhetők. elofizetes@marquardmedia.hu

Tetszett a cikk? Értékeld csillagokkal!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
1 szavazat

Olvasóink top 3 kedvenc cikke

interjú

Minden kismamának üzenem: „Minden úgy lesz jó, ahogy végül lesz!”- Interjú a mindenórás Kelemen Zsófival

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
7 szavazat
Top
1
szülés utáni depresszió

4 gyerek után 4 depressziót éltem át

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
3 szavazat
Top
2
digitális oktatás

#mutihogytanultok – Osszátok meg és nyerjetek, ne csak tapasztalatot

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
3 szavazat
Top
3

Ajánlott cikkek