5 hengeres motorok: A különc erőforrás működési elve és előnyei az autóiparban

Kíváncsi vagy, mi az a furcsa hangú, öthengeres motor? Ez a különleges erőforrás a négy- és hathengeres motorok közötti űrt tölti be, ötvözve azok előnyeit. Kisebb, mint egy hathengeres, mégis erősebb, mint egy négyhengeres. Cikkünkben feltárjuk működési elvét, előnyeit és azt, hogy miért számított különc választásnak az autóiparban.

Famiily.hu
22 Min Read

Az 5 hengeres motorok, bár sosem váltak a legelterjedtebb megoldássá, mára egyfajta reneszánszukat élik az autóiparban. Ennek oka, hogy egyedülálló kompromisszumot kínálnak a 4 hengeres takarékosság és a 6 hengeres simaság között. A korábbi időkben a gyártók gyakran kényszerültek kompromisszumot kötni a teljesítmény és a fogyasztás között, azonban az 5 hengeres motorok képesek voltak mindkét területen elfogadható eredményeket produkálni.

A reneszánsz egyik fő mozgatórugója a hangzás. Az 5 hengeres motorok jellegzetes, mély hangja, mely nem összetéveszthető a 4 vagy 6 hengeresekével, egyre több vásárlót vonz. Ez a különleges hangzás a motor gyújtási sorrendjének köszönhető, ami egyedi vibrációkat és hanghullámokat generál.

Az 5 hengeres motorok újbóli népszerűségét az autógyártók azon törekvése táplálja, hogy egyedi és emlékezetes vezetési élményt nyújtsanak, miközben a teljesítmény és a hatékonyság közötti optimális egyensúlyt keresik.

A modern technológiák, mint például a turbófeltöltés és a közvetlen befecskendezés, lehetővé tették az 5 hengeres motorok számára, hogy jelentősen javítsák teljesítményüket és üzemanyag-hatékonyságukat. Ennek eredményeként a korábban hátrányként emlegetett bonyolultság és költség ma már kevésbé hangsúlyos.

Bár a 4 hengeres motorok továbbra is dominálnak a piacon, az 5 hengeres motorok egyre inkább teret nyernek azon gyártók kínálatában, akik valami különlegeset és karaktereset szeretnének kínálni a vásárlóiknak. Ez a trend várhatóan folytatódik a jövőben, ahogy az autógyártók továbbra is keresik a módját, hogy megkülönböztessék magukat a versenytársaktól.

Az 5 hengeres motorok története: A kezdetektől napjainkig

Az 5 hengeres motorok története meglehetősen kalandos, hiszen sosem váltak igazán mainstream megoldássá, mégis időről időre feltűntek a piacon, különleges karaktert kölcsönözve az adott járműveknek. A kezdetek a 20. század elejére nyúlnak vissza, de az igazi áttörés a 70-es évek végén következett be.

Az Audi úttörő szerepet játszott az 5 hengeres motorok fejlesztésében és népszerűsítésében. A cég 1976-ban mutatta be az Audi 100 modellben a 2.1 literes, öthengeres benzinmotort, amely jelentős előrelépést jelentett a teljesítmény és a hatékonyság terén. Ez a motor nemcsak a mindennapi használatban bizonyult kiválónak, hanem a motorsportban is sikereket ért el.

Az Audi 5 hengeres motorja legendássá vált a rali-világbajnokságban, ahol az Audi Quattro versenyautók domináltak, bebizonyítva az erőforrás megbízhatóságát és teljesítményét extrém körülmények között is.

A 80-as és 90-es években más gyártók is kísérleteztek az 5 hengeres motorokkal, például a Volvo, amely dízel és benzin változatokat is kínált. Ezek a motorok általában a magasabb kategóriájú modellekben kaptak helyet, hangsúlyozva a különleges, exkluzív jelleget.

Bár az 5 hengeres motorok sosem váltak olyan elterjedté, mint a négy- vagy hathengeresek, a 21. században is feltűntek, főként a Ford kínálatában, a Focus ST és RS modellekben. Ezek a modern 5 hengeres motorok már turbófeltöltéssel és fejlett vezérléssel rendelkeztek, biztosítva a magas teljesítményt és a kedvező fogyasztást.

Napjainkban az 5 hengeres motorok ritkaságnak számítanak, de a rajongók továbbra is nagyra értékelik őket a jellegzetes hangjuk, a sima járásuk és a különleges karakterük miatt. A technológia fejlődésével kérdéses, hogy a jövőben visszatérnek-e, de a múltjuk az autóipar emlékezetes fejezete marad.

Az 5 hengeres motor működési elve: A belső égés sajátosságai

Az 5 hengeres motorok működési elve a belsőégésű motorok hagyományos ciklusán alapul, azzal a különbséggel, hogy itt 5 henger vesz részt a folyamatban. Ez a szívás, sűrítés, robbanás (munkaütem) és kipufogás négy ütemét jelenti, melyek egymást követik a hengerekben, de eltolva egymáshoz képest. A hengerek gyújtási sorrendje kulcsfontosságú a motor egyenletes járása és a vibrációk minimalizálása szempontjából.

A leggyakoribb gyújtási sorrend az 1-2-4-5-3, de más variációk is léteznek. Ennek a sorrendnek az a célja, hogy a forgattyústengelyre ható erők egyenletesebben oszoljanak el, csökkentve ezzel a rezgéseket, amelyek a 4 hengeres motoroknál gyakoriak, a 6 hengereseknél pedig kevésbé jellemzőek. Az 5 hengeres motor tehát valahol a kettő között helyezkedik el, a 4 hengeresekhez képest simább járással, de a 6 hengeresek eleganciáját még nem éri el.

A belsőégés sajátosságai itt abban rejlenek, hogy az 5 henger aszimmetrikus elrendezése miatt a kipufogógázok áramlása nem egyenletes, ami kihívást jelenthet a kipufogórendszer tervezésekor. Emiatt a turbófeltöltők alkalmazása is speciális megoldásokat igényelhet, hogy a turbó megfelelően tudjon reagálni a változó gázáramlásra. A motorvezérlő egységnek (ECU) is bonyolultabb algoritmusokat kell alkalmaznia az üzemanyag befecskendezésének és a gyújtás időzítésének pontos szabályozásához.

Az 5 hengeres motorok belsőégése egyedi kihívásokat támaszt a tervezők elé, mivel a hengerek száma miatt nem lehet tökéletesen kiegyensúlyozni a motor működését, mint a 6 hengeres motoroknál. Ez kompromisszumokat igényel a vibrációcsökkentés és a teljesítmény optimalizálása terén.

A motor karakterisztikája nagymértékben függ a gyújtási sorrendtől és a vezérlés kialakításától. A modern 5 hengeres motorok gyakran változó szelepvezérléssel rendelkeznek, ami lehetővé teszi a motor hatékonyabb működését különböző fordulatszámokon és terheléseken. Ezáltal javul a fogyasztás és a teljesítmény, miközben a károsanyag-kibocsátás is csökken.

A hengerek elrendezése: Soros és VR5 konfigurációk

A VR5 motorok kompaktabbak, de bonyolultabbak is.
A VR5 motorok egyedi hengeregyüttese lehetővé teszi a kompaktabb dizájnt és a simább működést, mint a hagyományos soros motorok.

Az 5 hengeres motorok leggyakrabban soros elrendezésben készülnek. Ez azt jelenti, hogy az öt henger egy vonalban helyezkedik el a motorblokkban. A soros elrendezés viszonylag egyszerű konstrukciót eredményez, ami csökkenti a gyártási költségeket és a karbantartási igényeket. A soros 5 hengeres motorok jellegzetes hangzása is ennek a konfigurációnak köszönhető.

Létezik azonban egy másik, kevésbé elterjedt elrendezés is: a VR5 konfiguráció. A VR5 motorokban a hengerek egy nagyon szűk szöget zárnak be egymással (általában 15 fok körül), ami lehetővé teszi a motor rövidebb hosszúságát. Ezt a megoldást a Volkswagen csoport alkalmazta, hogy az 5 hengeres motort könnyebben beépíthessék olyan autókba, ahol korlátozott a hely a motortérben.

A VR5 motorok kompakt méretük ellenére bonyolultabbak a soros 5 hengeres motoroknál, ami növeli a gyártási költségeket.

Mindkét elrendezésnek megvannak a maga előnyei és hátrányai. A soros 5 hengeres motorok általában erősebbek és megbízhatóbbak, míg a VR5 motorok kompaktabbak. A választás végső soron az adott autó tervezési követelményeitől függ.

Az 5 hengeres motor előnyei: Teljesítmény, hangzás és karakter

Az 5 hengeres motorok népszerűségét elsősorban a teljesítmény, a hangzás és a karakter egyedülálló kombinációja adja. Ezek az erőforrások egyfajta kompromisszumot képviselnek a soros négyhengeres és a soros hathengeres motorok között, ötvözve azok előnyeit és csökkentve a hátrányaikat.

A teljesítmény szempontjából az 5 hengeres motorok általában nagyobb nyomatékot szolgáltatnak alacsonyabb fordulatszámon, mint egy hasonló méretű négyhengeres motor. Ez a jobb nyomatékleadás kellemesebb vezetési élményt biztosít a mindennapi használat során. Ugyanakkor, a hathengeres motorokhoz képest általában könnyebbek és kompaktabbak, ami javítja az autó kezelhetőségét és üzemanyag-fogyasztását.

A hangzásuk pedig egyenesen jellegzetes. Az 5 hengeres motorok hangja sem nem olyan „nyers”, mint egy négyhengeresé, sem nem olyan „sima”, mint egy hathengeresé. Egyedi, mély, morajló hangjuk van, ami sok autórajongó számára kifejezetten vonzóvá teszi őket. Ezt a különleges hangzást a hengerek szokatlan gyújtási sorrendje okozza.

A karakterük is egyedi. Nem véletlen, hogy a Volvo és az Audi is előszeretettel alkalmazta ezeket a motorokat. Az 5 hengeres motor egyfajta műszaki különlegesség, amely megkülönbözteti az autót a tömegtől. A tulajdonosok gyakran büszkék arra, hogy egy ilyen nem mindennapi erőforrással hajtanak.

Az 5 hengeres motorok nem csupán egy köztes megoldást jelentenek a négy- és hathengeres motorok között, hanem egy sajátos karakterrel és egyedi hangzással rendelkező erőforrást, amely a teljesítmény és a vezetési élmény különleges kombinációját nyújtja.

Bár az 5 hengeres motorok gyártása az elmúlt években csökkent, mégis legendás státuszra tettek szert az autóiparban. Emlékezetes példák közé tartozik az Audi Quattro Rally autója, vagy a Volvo 850 T-5 modellje, amelyek mind hozzájárultak az 5 hengeres motorok hírnevének öregbítéséhez.

Az 5 hengeres motor hátrányai: Komplexitás és költségek

Bár az 5 hengeres motorok számos előnnyel rendelkeznek, nem szabad elfelejteni a hátrányaikat sem. A legszembetűnőbb talán a komplexitás. Egy 5 hengeres motor bonyolultabb szerkezetű, mint egy 4 hengeres, de egyszerűbb, mint egy 6 hengeres. Ez azt jelenti, hogy több alkatrészre van szükség, ami növeli a gyártási költségeket.

A bonyolultabb szerkezet nem csak a gyártásnál, de a karbantartásnál is problémát jelenthet. Több alkatrész = több meghibásodási lehetőség. A speciális szerszámok és a hozzáértő szerelők szükségessége szintén emelheti a javítási költségeket.

További hátrány, hogy az 5 hengeres motorok általában drágábbak, mint a hasonló teljesítményű 4 hengeres motorok. Ezt a magasabb gyártási és karbantartási költségek indokolják. Emiatt az autógyártók gyakran kevésbé hajlamosak beépíteni őket a tömeggyártású modellekbe.

A komplexitás és a magasabb költségek ellenére az 5 hengeres motorok egyedülálló hangzásuk és karaktere miatt továbbra is népszerűek a rajongók körében.

Nem elhanyagolható az sem, hogy az 5 hengeres motorok bizonyos esetekben nagyobb tömeggel rendelkezhetnek, mint a 4 hengeres társaik. Ez befolyásolhatja az autó súlyelosztását és a vezetési élményt.

Összefoglalva, bár az 5 hengeres motorok különleges élményt nyújtanak, a magasabb komplexitás és a megnövekedett költségek jelentős hátrányt jelentenek a széleskörű elterjedésük szempontjából.

Az 5 hengeres motorok a gyakorlatban: Mely autókban találkozhattunk velük?

Az 5 hengeres motorok, bár nem annyira elterjedtek, mint a 4 vagy 6 hengeres társaik, számos autógyártó kínálatában megjelentek a történelem során. Jellegzetes hangjuk és egyedi karakterük miatt sokan rajonganak értük.

A Volvo az egyik legismertebb gyártó, amely előszeretettel használta az 5 hengeres erőforrásokat. A 850-es szériában, a V70-ben, a S60-ban és az XC90 korai változataiban is megtalálható volt. Ezek a motorok a megbízhatóságukról és a nyomatékos karakterükről voltak híresek, tökéletesen illeszkedve a Volvo biztonságos és praktikus imázsához. A Volvo 2.3 literes turbófeltöltős 5 hengeres motorja, különösen a T5 modellekben, ikonikussá vált.

Az Audi szintén jelentős szerepet játszott az 5 hengeres motorok népszerűsítésében. Az Audi Quattro rallyautó sikerei nagymértékben hozzájárultak a motor ismertségéhez és elismertségéhez. Később az Audi 100, az Audi 200, az Audi Coupe, az Audi S2 és az Audi RS2 modellekben is alkalmazták az 5 hengeres motorokat. A 2.2 literes turbófeltöltős változatuk, a híres „Ur-Quattro” szíve, ma is sokak számára a sportosság és a teljesítmény szinonimája.

A Fiat is kísérletezett 5 hengeres motorokkal, elsősorban dízel változatban. A Fiat Marea és a Fiat Bravo/Brava modellekben is megtalálható volt az 1.9 literes JTD motor 5 hengeres változata, amely a gazdaságosság és a megfelelő teljesítmény kombinációját kínálta.

Érdekesség, hogy a Volkswagen is rövid ideig kínált 5 hengeres motorokat, elsősorban Észak-Amerikában, a Jetta, Golf és Passat modellekben. Ezek a motorok nem voltak annyira sikeresek, mint a Volvo vagy az Audi motorjai, de hozzájárultak az 5 hengeres motorok sokszínűségéhez.

A Ford is használt 5 hengeres motorokat, de nem saját fejlesztésűeket. A Volvo-val való együttműködésük során, a Ford Focus ST és RS modellekben Volvo eredetű 2.5 literes turbófeltöltős 5 hengeres motorok kaptak helyet. Ezek a motorok a Focus ST és RS modellek sportos karakterét emelték ki.

Az 5 hengeres motorok tehát leginkább a Volvo és az Audi márkákhoz köthetők, de más gyártók is kísérleteztek velük, főleg a 90-es években és a 2000-es évek elején.

A motorok eltűnésének oka részben a szigorodó környezetvédelmi előírások, részben pedig a 4 hengeres motorok teljesítményének növekedése, ami versenyképes alternatívát kínált a gyártók számára.

A Volvo és az 5 hengeres motorok: Egy legendás kapcsolat

A Volvo 5 hengeres motorjai kiemelkedő teljesítményt nyújtanak.
A Volvo 5 hengeres motorjai híresek a sima járásukról és a kiváló teljesítményükről, különösen a sportos modellekben.

A Volvo neve szinte összeforrt az 5 hengeres motorokkal. Bár más gyártók is kísérleteztek ezzel a konfigurációval, a svéd autógyártó volt az, aki igazán népszerűvé és elismertté tette őket. A Volvo az 1990-es évek elején kezdte el bevezetni az 5 hengeres motorokat, elsőként a 850-es modellben. Ez a lépés merész volt, hiszen a legtöbb gyártó ekkor a 4 vagy 6 hengeres motorokra koncentrált.

A Volvo választása nem volt véletlen. Az 5 hengeres motorok ideális kompromisszumot kínáltak a 4 és 6 hengeresek között: kisebbek és könnyebbek voltak a 6 hengereseknél, miközben simább járást és nagyobb nyomatékot biztosítottak, mint a 4 hengeresek. Ez a kombináció tökéletesen illeszkedett a Volvo filozófiájához, mely a biztonság, a kényelem és a praktikum hármasára épül.

A Volvo az 5 hengeres motorok számos változatát fejlesztette ki, mind benzin-, mind dízelüzemű kivitelben. Ezek a motorok nem csak a 850-esben, hanem számos más Volvo modellben is megtalálhatók voltak, például a V70-ben, a S60-ban, a XC70-ben és a XC90-ben. A T5 jelzésű modellek különösen népszerűek voltak, hiszen ezek a turbófeltöltős 5 hengeres motorokkal szerelt sportosabb kivitelek voltak.

A Volvo hosszú évekig kitartott az 5 hengeres motorok mellett, és ezek a motorok váltak a márka egyik védjegyévé.

Bár a Volvo a 2010-es években fokozatosan áttért a 4 hengeres motorokra, az 5 hengeresek iránti rajongás továbbra is él a Volvo rajongók körében. Sokan úgy vélik, hogy az 5 hengeres motorok egyedi hangja és karaktere pótolhatatlan, és ezek a motorok örökre a Volvo történetének fontos részét képezik.

Az 5 hengeres motorok a Volvókban nem csupán erőforrások voltak, hanem a márkaidentitás szerves részét képezték, hozzájárulva a Volvo egyedi és szerethető karakteréhez.

Az Audi és az 5 hengeres motorok: A quattro sikerek kulcsa

Az Audi neve szinte összefonódott az 5 hengeres motorokkal, és ez a kapcsolat mélyen gyökerezik a quattro összkerékhajtású autók sikertörténetében. A 70-es évek végén, amikor az Audi mérnökei a quattro koncepcióján dolgoztak, egy erős, kompakt és megbízható erőforrásra volt szükségük. Az 5 hengeres motor ideális megoldásnak bizonyult.

A hagyományos soros négyhengeres motorokhoz képest az 5 hengeres motor nagyobb teljesítményt kínált, miközben a V6-os motoroknál kisebb helyet foglalt el. Ez a kompaktság kulcsfontosságú volt az Audi számára, hiszen lehetővé tette a quattro hajtáslánc beépítését a meglévő modelljeikbe anélkül, hogy jelentős módosításokra lett volna szükség.

A korai 5 hengeres Audik, mint például az Audi Quattro, azonnal sikert arattak a rali világbajnokságon. A motor nyers ereje és a quattro tapadása verhetetlen kombinációt alkotott a versenypályákon. Az Audi 5 hengeres motorjai nem csak a teljesítményükkel, hanem a jellegzetes, egyedi hangjukkal is belopták magukat a rajongók szívébe.

Az Audi és az 5 hengeres motorok kapcsolata nem csupán egy technikai döntés volt, hanem egy stratégiai húzás, amely megalapozta az Audi sportos imázsát és dominanciáját a versenysportban.

A 80-as években az Audi továbbfejlesztette 5 hengeres motorjait, turbófeltöltést és egyéb innovációkat alkalmazva. Ezek a motorok a legendás Audi Sport quattro S1-ben érték el a csúcspontjukat, amely a rali történetének egyik legikonikusabb autója.

Bár az Audi az elmúlt években fokozatosan áttért más motor konfigurációkra, az 5 hengeres motorok öröksége továbbra is él. Az Audi RS3 és TT RS modellekben még ma is megtalálható az 5 hengeres motor, bizonyítva, hogy a műszaki különlegesség és a sportos karakter továbbra is fontos értékek az Audi számára.

Az 5 hengeres motorok hangja: Mi teszi egyedivé?

Az 5 hengeres motorok hangja markánsan eltér a soros négyhengeresek vagy a V6-osok megszokott zenei aláfestésétől. Ez a különleges hangzás elsősorban a páratlan gyújtási sorrendnek köszönhető. Míg a négyhengeres motoroknál a gyújtási sorrend egyenletesebb, az 5 hengeres motoroknál ez aszimmetrikusabb, ami egyedi, „hörgős” vagy „morcos” hangot eredményez.

A hangszín mélyebb és teltebb, mint egy négyhengeresé, de nem annyira sima és kifinomult, mint egy V6-osé. Ez a köztes állapot teszi igazán különlegessé. A kipufogógázok pulzálása is eltérő, ami tovább erősíti a jellegzetes hangprofilt. Gondoljunk csak a régi Audi Quattro rallyautókra, vagy a Volvo T5 modellekre – a hangjuk önmagában is élményt nyújtott!

Az 5 hengeres motorok hangjának egyedisége abban rejlik, hogy a páratlan hengerszám miatt a gyújtási impulzusok nem egyenletesen követik egymást, létrehozva egy jellegzetes, aszimmetrikus hangzást, ami semmi máshoz nem hasonlítható.

Ezt a hangzást sokan kifejezetten kedvelik, és egyfajta „szívhangnak” tekintik, ami a motor karakterét és teljesítményét tükrözi. A hangolással, például sportkipufogórendszerrel, ez a hangzás tovább fokozható, még élvezetesebbé téve a vezetési élményt.

Az 5 hengeres motorok tuningolása: Potenciál és lehetőségek

Az 5 hengeres motorok tuningolása izgalmas terület, hiszen a szokatlan hengerszám egyedi lehetőségeket kínál. A kiegyensúlyozott működés és a viszonylag nagy lökettérfogat alapból jó kiindulópontot jelent. A tuning során elsődleges cél a teljesítménynövelés, mely többféle módon érhető el.

Gyakori módszer a chiped tuning, mely során a motorvezérlő elektronika (ECU) szoftverét módosítják. Ezzel a befecskendezési időket, a gyújtás előgyújtását és a turbónyomást (turbós motorok esetén) optimalizálják. Fontos megjegyezni, hogy a chip tuning csak akkor hatékony, ha a motor egyéb alkatrészei is jó állapotban vannak.

A mechanikai tuning lehetőségei is széleskörűek. Ilyen például a nagyobb turbófeltöltő beépítése, mely jelentősen növelheti a teljesítményt. Emellett a sportkipufogó rendszerek, a nagyméretű intercoolerek és a sportlégszűrők is hozzájárulnak a motor hatékonyabb működéséhez.

Fontos azonban, hogy a tuning során a motor tartósságára is figyelni kell. A túlzott teljesítménynövelés a motor alkatrészeinek gyorsabb elhasználódásához vezethet. Ezért érdemes szakember segítségét kérni a tuning tervezése és kivitelezése során.

Az 5 hengeres motorok tuningolásának egyik legnagyobb előnye, hogy a hengerszámnak köszönhetően a teljesítménynövelés kevésbé terheli a motort, mint egy hasonló teljesítményű, de kevesebb hengerrel rendelkező motor esetén.

Végül, de nem utolsósorban, a tuning során a motor hangzására is érdemes odafigyelni. Az 5 hengeres motorok jellegzetes, mély hangja tovább fokozható egy jól megválasztott sportkipufogó rendszerrel.

Az 5 hengeres motorok jövője: Van-e helyük az elektromos autók korában?

Az 5 hengeres motorok még mindig izgalmas alternatívák.
Az 5 hengeres motorok komoly teljesítményt nyújtanak, és a sportautók kedvelői számára továbbra is vonzó alternatívát jelentenek.

Az elektromos autók térhódításával a belsőégésű motorok, köztük az 5 hengeresek jövője is kérdésessé válik. Bár az elektromos autók nyomatékos gyorsulása és környezetbarát jellege kétségtelen, az 5 hengeres motorok egyedi karaktere és hangzása továbbra is vonzó lehet a benzinvérű autósok számára. A kérdés az, hogy van-e helyük egy olyan jövőben, ahol az elektromos hajtás az uralkodó?

A válasz összetett. Egyrészt, a szigorodó károsanyag-kibocsátási normák egyre nehezebbé teszik a belsőégésű motorok fejlesztését és gyártását. Az 5 hengeres motorok, bár hatékonyak lehetnek, általában drágábbak a 4 hengeres társaiknál, ami tovább növeli a kihívásokat. Másrészt, a hibrid technológia lehetőséget kínálhat az 5 hengeres motorok életben tartására. Egy hibrid rendszerben az 5 hengeres motor kiegészítheti az elektromos hajtást, csökkentve a károsanyag-kibocsátást és növelve a hatékonyságot.

Azonban a tiszta elektromos autók térnyerésével az 5 hengeres motorok iránti kereslet valószínűleg csökkenni fog. A gyártók számára gazdaságosabb lehet az elektromos hajtásra összpontosítani, mint a belsőégésű motorok fejlesztésébe fektetni.

Mindazonáltal, az 5 hengeres motorok valószínűleg megmaradnak egy szűk réteg számára, akik értékelik az egyedi hangzást és a karakteres vezetési élményt. Lehet, hogy a jövőben limitált szériás sportautókban vagy klasszikus autók felújításakor találkozhatunk majd velük. Az 5 hengeres motorok tehát nem tűnnek el teljesen, de a szerepük jelentősen átalakulhat az elektromos autók korában.

Share This Article
Leave a comment