A gyújtógyertya, bár apró alkatrész, nélkülözhetetlen a belsőégésű motorok működéséhez. Képzeljük el a motort egy szívként; a gyújtógyertya pedig az a szikra, ami beindítja a „szívverést”, azaz a robbanást, ami a dugattyúkat mozgatja és végső soron az autó mozgását eredményezi.
A gyújtógyertya feladata egyszerűnek tűnik: elektromos szikrát létrehozni a hengerben, a sűrített üzemanyag-levegő keverék meggyújtásához. Ez a szikra rendkívül precíz időzítéssel kell, hogy létrejöjjön, a motorvezérlő egység (ECU) által meghatározott pillanatban. Ha a gyújtógyertya nem működik megfelelően, a motor teljesítménye csökkenhet, a fogyasztás nőhet, sőt, akár le is állhat.
Fontos, hogy a gyújtógyertya megfelelő hőértékű legyen a motorhoz. A túl hideg gyertya elkormosodhat, a túl meleg pedig túlhevülhet és károsodhat. A helytelen hőérték mindkét esetben gyújtáskimaradáshoz vezethet.
A gyújtógyertya tehát nem csupán egy egyszerű alkatrész, hanem a motor szívének szikrája, ami nélkül az egész rendszer működésképtelenné válik.
A gyújtógyertyák rendszeres ellenőrzése és cseréje elengedhetetlen a motor optimális működéséhez és a problémák megelőzéséhez. Egy elhanyagolt gyújtógyertya láncreakciót indíthat el, ami más alkatrészek meghibásodásához is vezethet.
A gyújtógyertya alapelve és működése
A gyújtógyertya alapvető feladata a benzinmotorok (illetve bizonyos gázmotorok) égésterében lévő üzemanyag-levegő keverék begyújtása. Ez a begyújtás egy elektromos szikra segítségével történik, melyet a gyertya elektródái között hoz létre. A gyújtógyertya működése szorosan összefügg a gyújtásrendszerrel, mely felelős a megfelelő időben és feszültséggel történő szikra létrehozásáért.
A gyertya lényegében egy szigetelő testbe ágyazott két elektróda – egy középső és egy oldalsó – közötti szikraköz. A gyújtótrafó által generált magasfeszültség (akár 20-40 kV) ezen a szikraközön átugorva ionizálja a levegő-üzemanyag keveréket, ami egy nagyon rövid ideig tartó, de intenzív szikrát eredményez. Ez a szikra gyújtja be a keveréket, ami az égéstérben robbanásszerűen terjedve tolja lefelé a dugattyút, ezáltal munkát végezve.
A gyújtógyertya hőértéke kulcsfontosságú paraméter. Ez azt mutatja meg, hogy a gyertya milyen hatékonyan képes elvezetni a hőt az égéstérből. A túl hideg gyertya bekövetkezett szennyeződéshez, míg a túl meleg gyertya előgyújtáshoz és a motor károsodásához vezethet. A megfelelő hőértékű gyertya kiválasztása ezért elengedhetetlen a motor optimális működéséhez.
A gyújtógyertya állapota sokat elárul a motor működéséről. A gyertya színe, lerakódásai információt szolgáltatnak az üzemanyag-levegő keverék arányáról, az olajfogyasztásról és más potenciális problémákról. Rendszeres ellenőrzése és karbantartása, beleértve a tisztítást vagy cserét, hozzájárul a motor hosszú élettartamához és hatékony működéséhez.
A gyújtógyertya tehát az a kritikus alkatrész, amely az elektromos energiát hőenergiává alakítva beindítja a motor által generált mozgást, ezáltal nélkülözhetetlen a belsőégésű motorok működéséhez.
A gyertya típusa (pl. hagyományos, platina, iridium) befolyásolja az élettartamát, a szikra erősségét és a motor teljesítményét. Az újabb technológiájú gyertyák általában hosszabb élettartamot és jobb gyújtást biztosítanak, ami kedvezőbb üzemanyag-fogyasztáshoz és alacsonyabb károsanyag-kibocsátáshoz vezethet.
A gyújtógyertya főbb alkatrészei és azok funkciói
A gyújtógyertya egy komplex alkatrész, melynek minden eleme kulcsfontosságú a robbanómotor tökéletes működéséhez. Nézzük meg a főbb alkatrészeket és azok funkcióit!
A központi elektróda a gyertya „szíve”. Ez a fémrúd, amely a gyertya belsejében található, és a gyújtótrafóról érkező nagyfeszültségű áramot vezeti a gyertya hegyéhez. Fontos, hogy ez az elektróda bírja a magas hőmérsékletet és a korróziót, ezért speciális ötvözetekből készül.
A szigetelő, általában porcelánból vagy kerámiából készül, és elszigeteli a központi elektródát a gyertya testétől, megakadályozva az áram szivárgását. A szigetelő formája is lényeges, mivel a bordázott felület növeli a felületi szigetelési távolságot, így minimalizálva az áthúzás kockázatát.
A gyertya teste (ház) a gyertya külső, fém része, amely a hengerfejbe csavarható. Ez biztosítja a gyertya mechanikai rögzítését és hőelvezetését. A gyertya testén található a menet, amellyel a hengerfejbe rögzítjük, valamint a hatszög, ami lehetővé teszi a kulccsal történő meghúzást.
A testelektróda (oldalelektróda) a gyertya testéhez van rögzítve, és a központi elektródával együtt hozza létre a szikraközt. A szikraköz mérete kritikus a gyújtás szempontjából; túl kicsi szikraköz gyenge szikrát eredményezhet, míg a túl nagy szikraköz a gyújtótrafó túlterheléséhez vezethet. A testelektróda anyaga is fontos a hosszú élettartam és a korrózióállóság szempontjából.
A gyújtógyertya feladata, hogy a központi és a testelektróda között egy erős elektromos szikrát hozzon létre, amely meggyújtja a hengerbe jutó üzemanyag-levegő keveréket.
A gyertya tömítése biztosítja a tökéletes zárást a hengerfej és a gyertya között, megakadályozva a kompresszióvesztést. Ez a tömítés általában egy réz vagy alumínium gyűrű, ami a meghúzás során deformálódik, és tökéletes illeszkedést biztosít.
A gyújtógyertya típusai: Hagyományos, platina, irídium
A gyújtógyertyák nem csupán alkatrészek; a motor megfelelő működésének elengedhetetlen elemei. A gyújtógyertya feladata, hogy a megfelelő pillanatban elektromos szikrát generáljon a hengerben, ami begyújtja a levegő-üzemanyag keveréket. A gyújtógyertya típusa jelentősen befolyásolja a szikra erősségét, a gyújtás pontosságát és ezáltal a motor teljesítményét, fogyasztását és élettartamát. Három fő típust különböztetünk meg: hagyományos, platina és irídium gyújtógyertyákat.
A hagyományos gyújtógyertyák a legelterjedtebbek és legolcsóbbak. Ezek nikkelötvözetből készült elektródákkal rendelkeznek. Bár megbízhatóak, élettartamuk a többi típushoz képest rövidebb, mivel az elektródák gyorsabban kopnak a magas hőmérséklet és a folyamatos szikrázás következtében. Gyakrabban kell őket cserélni, ami hosszabb távon magasabb karbantartási költségeket jelenthet. Azonban, ha egy régebbi, kevésbé igényes motorral rendelkezünk, a hagyományos gyertyák teljesen megfelelőek lehetnek.
A platina gyújtógyertyák a hagyományos gyertyák továbbfejlesztett változatai. Az elektródákba platina betétet építenek be, ami jelentősen növeli az élettartamukat. A platina sokkal ellenállóbb a kopással szemben, mint a nikkelötvözet, így a gyertya hosszabb ideig képes optimális szikrát adni. Emellett a platina gyertyák általában egyenletesebb teljesítményt biztosítanak a hagyományos gyertyáknál, ami javíthatja az üzemanyag-fogyasztást és a motor reakcióit.
Az irídium gyújtógyertyák a legmodernebb és legdrágább típusok. Az elektródák irídiumötvözetből készülnek, ami a platinánál is keményebb és kopásállóbb anyag. Az irídium gyertyák rendkívül hosszú élettartammal rendelkeznek, és a legextrémebb körülmények között is képesek megbízhatóan működni. Az irídium gyertyák jellemzően vékonyabb elektródákkal rendelkeznek, ami pontosabb és erősebb szikrát eredményez, ezáltal javítva a motor hatékonyságát és teljesítményét. Különösen ajánlottak turbófeltöltős és nagyteljesítményű motorokhoz.
Az irídium gyújtógyertyák, bár a legdrágábbak, hosszú távon gazdaságosabbak lehetnek a ritkább csereintervallum és a motor optimális működése miatt.
Összességében a gyújtógyertya típusa jelentős hatással van a motor teljesítményére, élettartamára és a karbantartási költségekre. A megfelelő típus kiválasztása a motor típusától, a használat módjától és a költségvetéstől függ.
A gyújtógyertya hőértéke: Mit jelent és miért fontos?
A gyújtógyertya hőértéke egy kritikus paraméter, ami meghatározza, hogy a gyertya milyen gyorsan képes elvezetni a hőt az égéstérből. Nem más, mint a gyertya azon képessége, hogy mennyire hatékonyan tudja leadni a rá kerülő hőmennyiséget. Ezt egy számmal jelölik, ami a gyártótól függően növekvő vagy csökkenő sorrendben jelzi a hőelvezetési képességet. Például, egy „melegebb” gyertya kevésbé hatékonyan vezeti el a hőt, míg egy „hidegebb” gyertya sokkal jobban. Fontos megérteni, hogy a hőérték nem a gyertya által termelt hő mennyiségét jelenti, hanem a hőelvezetési képességét!
Miért fontos a megfelelő hőérték? Mert a helytelenül megválasztott hőérték komoly problémákhoz vezethet. Ha a gyertya túl „meleg”, azaz nem vezeti el elég gyorsan a hőt, akkor előgyújtás alakulhat ki. Ez azt jelenti, hogy a benzin-levegő keverék a gyertya forró elektródájánál gyullad meg még a szikra megjelenése előtt. Ez a motor teljesítményének csökkenéséhez, kopogáshoz, sőt akár a motor károsodásához is vezethet.
Ezzel szemben, ha a gyertya túl „hideg”, azaz túl gyorsan vezeti el a hőt, akkor elszennyeződés (fouling) léphet fel. Ekkor a gyertya nem melegszik fel eléggé ahhoz, hogy elégjenek rajta a lerakódott égéstermékek (olaj, korom). Ez a gyertya szigetelési képességének romlásához, gyújtáshibákhoz, és a motor indítási nehézségeihez vezethet.
A megfelelő hőérték kiválasztása elengedhetetlen a motor optimális működéséhez, a teljesítmény maximalizálásához, és a motor élettartamának meghosszabbításához.
A gyújtógyertya hőértékét a motor gyártója határozza meg, és a motor kézikönyvében találhatók meg a javasolt értékek. Fontos betartani ezeket az ajánlásokat, vagy konzultálni egy szakemberrel, ha módosítani szeretnénk a hőértéket, például tuningolt motorok esetében, ahol eltérő égési körülmények uralkodnak. A nem megfelelő gyertya használata jelentős károkat okozhat a motorban, ezért mindig a gyári előírásoknak megfelelő gyertyát válasszunk!
A megfelelő gyújtógyertya kiválasztása a motorhoz
A megfelelő gyújtógyertya kiválasztása kritikus fontosságú a motor optimális működéséhez. Nem elég csupán egy gyertyát beletenni, ami „valahogy” passzol. A rossz gyertya választása teljesítménycsökkenést, megnövekedett üzemanyag-fogyasztást, sőt, akár súlyos motorhibát is okozhat.
Első és legfontosabb szempont a gyártó által előírt gyertya típusának pontos betartása. Ezt az információt megtalálhatjuk a motor kézikönyvében, vagy a gyártó online adatbázisában. A gyertya típusa kódolt információt hordoz a hőértékről, a menetméretről, a gyertyahézagról és az elektróda anyagáról.
A hőérték a gyertya hőelvezetési képességét jelöli. Egy „hideg” gyertya jobban elvezeti a hőt, így alkalmasabb magasabb fordulatszámon üzemelő, sportos motorokhoz. Egy „meleg” gyertya kevésbé vezeti el a hőt, ami kedvez a városi használatnak, ahol a motor nem éri el az optimális üzemi hőmérsékletet. A helytelen hőérték kokszosodáshoz vagy éppen előgyújtáshoz vezethet.
A menetméret és a gyertyahézag fizikai paraméterek, melyeknek pontosan illeszkedniük kell a motor hengerfejéhez. A helytelen menetméret sérülést okozhat a hengerfejben, a helytelen gyertyahézag pedig gyújtáshibákhoz vezethet.
A legfontosabb tehát, hogy a gyújtógyertya kiválasztásakor mindenképpen a gyártó által megadott specifikációknak megfelelő terméket válasszuk.
Az elektróda anyaga is befolyásolja a gyertya élettartamát és teljesítményét. A réz elektródák olcsóbbak, de rövidebb élettartamúak. Az irídium és platina elektródák drágábbak, de hosszabb élettartamúak és jobb gyújtást biztosítanak.
Végül, de nem utolsósorban, a gyújtógyertya rendszeres ellenőrzése és cseréje elengedhetetlen a motor megbízható működéséhez. A gyertya állapotából következtethetünk a motor állapotára is. A kokszos, olajos vagy repedt gyertya problémákra utal.
A gyújtógyertya szerelése és cseréje: Lépésről lépésre
A gyújtógyertya cseréje nem ördöngösség, de fontos a precizitás, hogy a motor továbbra is hibátlanul működjön. Mielőtt belevágnánk, győződjünk meg róla, hogy a motor teljesen kihűlt. Forró motorral a csere balesetveszélyes és károsíthatja a hengerfejet.
A következő lépések mentén haladjunk:
- Előkészítés: Szerezzük be a megfelelő gyújtógyertyákat (az autó kézikönyvében megtalálható a pontos típus), egy gyertyakulcsot (lehetőleg nyomatékkulcsot), és egy drótkefét a gyertyafészek tisztításához.
 - Hozzáférés: Távolítsuk el a gyertyákhoz vezető kábeleket. Fontos, hogy egyesével húzzuk le őket, és jegyezzük meg, melyik kábel melyik gyertyához tartozik! Ezt megtehetjük feliratozással vagy fényképezéssel.
 - Tisztítás: A gyertyák körül használjunk drótkefét, hogy eltávolítsuk a szennyeződéseket. Ez megakadályozza, hogy a szennyeződés a hengerbe kerüljön a gyertya eltávolításakor.
 - Eltávolítás: A gyertyakulccsal lazítsuk meg és csavarjuk ki a régi gyertyákat. Ügyeljünk rá, hogy ne erőltessük, ha nehezen jön ki!
 - Ellenőrzés: Vizsgáljuk meg a régi gyertyákat. A színük és állapotuk sokat elárul a motor működéséről. Például a fekete, kormos gyertya túldús keverékre utalhat.
 - Beszerelés: Az új gyertyákat kézzel csavarjuk be, amíg ellenállást nem érzünk. Ezt követően a nyomatékkulccsal húzzuk meg a gyártó által megadott nyomatékkal. Túlhúzni tilos!
 - Visszaszerelés: Helyezzük vissza a gyertyakábeleket a megfelelő gyertyákra. Győződjünk meg róla, hogy rendesen rá vannak pattintva.
 
A nyomatékkulcs használata elengedhetetlen a gyújtógyertya szakszerű beszereléséhez. A túl laza gyertya kompresszióvesztést okozhat, míg a túl szoros megsértheti a hengerfejet.
A csere után indítsuk be a motort, és figyeljük, hogy egyenletesen jár-e. Ha problémát tapasztalunk, ellenőrizzük a kábelek csatlakozását, és győződjünk meg róla, hogy a megfelelő gyertyákat szereltük be.
A gyújtógyertya hibái és azok okai
A gyújtógyertya hibái sokfélék lehetnek, és mindegyik különböző problémát okozhat a motor működésében. A hibák okai is változatosak, a helytelen beállítástól kezdve a motor állapotáig terjedhetnek.
Gyakori hiba a gyertyakép elváltozása. A túl sötét, kormos gyertya például a túldús keverékre utalhat, ami a levegőszűrő eldugulása, a befecskendező hibája vagy a karburátor helytelen beállítása miatt alakulhat ki. Ezzel szemben a túl világos, fehér gyertya a szegény keverék jele, amit például vákuum szivárgás, üzemanyaghiány vagy a befecskendező szelep meghibásodása idézhet elő. Fontos megjegyezni, hogy a helytelen keverék hosszú távon a motor károsodásához vezethet.
Egy másik gyakori probléma a gyertya elektródájának kopása vagy sérülése. Ez a természetes elhasználódás jele lehet, de okozhatja a nem megfelelő gyertya használata, a motor túlmelegedése vagy a detonációs égés is. A kopott elektróda gyengébb szikrát eredményez, ami nehezebb indítást, rángatózást és csökkent teljesítményt okozhat.
A gyertya testén megjelenő repedések vagy törések a túlmelegedés, a túlzott mechanikai terhelés vagy a gyártási hibák következményei lehetnek. Egy repedt vagy törött gyertya szikravesztést okozhat, ami a henger kiesését eredményezi.
A szigetelő sérülése, például a szigetelőtest repedése vagy lepattogzása, szintén gyakori hiba. Ezt a túlmelegedés, a helytelen meghúzási nyomaték vagy a mechanikai sérülés okozhatja. A sérült szigetelés miatt a szikra nem a megfelelő helyen fog kialakulni, ami rossz égéshez vezet.
A gyújtógyertya hibáinak diagnosztizálása kulcsfontosságú a motor megfelelő működésének fenntartásához. A hibák okainak feltárása és a megfelelő javítások elvégzése elengedhetetlen a motor élettartamának meghosszabbításához és a költséges javítások elkerüléséhez.
Végül, a gyertya menetének sérülése a helytelen beszerelés vagy a túl nagy meghúzási nyomaték következménye lehet. A sérült menet szivárgást okozhat, ami a kompresszió csökkenéséhez és a motor teljesítményének romlásához vezet.
A gyújtógyertya diagnosztizálása: Hogyan ismerjük fel a problémát?
A gyújtógyertya hibáinak felismerése kulcsfontosságú a motor optimális működésének fenntartásához. Számos jel utalhat arra, hogy a gyertya nem megfelelően működik. Az egyik leggyakoribb tünet a motor indítási nehézsége. Ha a motor lassan, akadozva indul, vagy egyáltalán nem indul, az a gyertya hibájára utalhat.
Egy másik árulkodó jel a motor egyenetlen járása, különösen alapjáraton. Ha a motor rángat, fulladozik, vagy érezhetően kihagy, az valószínűleg a gyertya elégtelen gyújtásából adódik. Ezt a jelenséget gyakran kíséri a motor teljesítményének csökkenése is. Érezheti, hogy az autó kevésbé húz, nehezebben gyorsul, vagy emelkedőkön gyengébben teljesít.
A fogyasztás növekedése is figyelmeztető jel lehet. Ha a gyertya nem égeti el hatékonyan az üzemanyagot, az a fogyasztás emelkedéséhez vezethet. Figyelje a tankolások közötti kilométerek számát, és ha jelentős eltérést tapasztal, ellenőriztesse a gyertyákat.
A gyújtógyertyák állapotát vizuálisan is ellenőrizhetjük. A gyertya színének és kinézetének sokat elárul a motor működéséről. A normális állapotú gyertya elektródája világosbarna vagy szürkés színű. Ha a gyertya fekete, korommal borított, az túldús keveréket, vagy olajfogyasztást jelezhet. A fehér, kiégett elektróda viszont túl szegény keveréket, vagy túlmelegedést jelez.
A gyújtógyertya diagnosztizálásának legfontosabb lépése a rendszeres ellenőrzés és a fent említett tünetek figyelése. A korai felismerés megelőzheti a komolyabb motorhibákat.
Fontos megjegyezni, hogy a gyújtógyertya hibái más motorproblémák tüneteit is utánozhatják. Ezért a pontos diagnózishoz érdemes szakemberhez fordulni, aki megfelelő eszközökkel és tapasztalattal rendelkezik a probléma feltárásához.
A gyújtógyertya tisztítása és karbantartása
A gyújtógyertyák rendszeres tisztítása és karbantartása elengedhetetlen a motor optimális teljesítményének megőrzéséhez. A lerakódások, mint például a korom, olaj és benzinmaradványok, csökkenthetik a gyújtógyertya hatékonyságát, ami gyújtáshibákhoz, teljesítményvesztéshez és megnövekedett üzemanyag-fogyasztáshoz vezethet.
A tisztítás során először is ellenőrizni kell a gyújtógyertya állapotát. Keressen repedéseket a porcelán szigetelőn, illetve sérüléseket az elektródákon. Ha sérülést talál, a gyújtógyertyát cserélni kell. Ha nincs látható sérülés, a lerakódásokat speciális gyújtógyertya tisztítóval vagy drótkefével távolíthatja el. Ügyeljen arra, hogy ne sértse meg az elektródákat.
A tisztítás után ellenőrizze az elektródák közötti hézagot. A helyes hézag beállítása kritikus fontosságú a megfelelő gyújtás érdekében. A motor kézikönyvében megtalálható az adott motorhoz előírt hézagméret. Használjon hézagmérőt a beállításhoz. A hézagot óvatosan állítsa, hajlítva az oldalsó elektródát.
Visszaszereléskor ügyeljen a megfelelő nyomatékra. Túl szoros meghúzás károsíthatja a gyújtógyertyát vagy a hengerfejet. A motor kézikönyvében megtalálható a javasolt nyomatékérték.
A rendszeres karbantartás, beleértve a tisztítást és a hézag ellenőrzését, nem csak a motor teljesítményét javítja, hanem a gyújtógyertyák élettartamát is meghosszabbítja.
Érdemes időnként a gyújtókábeleket is ellenőrizni, mert a repedt, sérült kábelek szintén gyújtáshibákhoz vezethetnek.
A gyújtógyertya és az üzemanyag-fogyasztás kapcsolata
A gyújtógyertya állapota közvetlenül befolyásolja az üzemanyag-fogyasztást. Ha a gyertya elhasználódott, szennyezett vagy hibás, nem képes tökéletes szikrát adni. Ez tökéletlen égéshez vezet, ami azt jelenti, hogy az üzemanyag egy része elégetlenül távozik a kipufogógázokkal.
Ez a nem hatékony égés kétféleképpen is növeli az üzemanyag-fogyasztást. Egyrészt, a motorvezérlő egység (ECU) érzékeli a gyenge égést, és több üzemanyagot fecskendez be a hengerekbe, hogy kompenzálja a hiányt. Másrészt, a nem tökéletes égés csökkenti a motor teljesítményét, ami azt eredményezi, hogy a vezető jobban nyomja a gázpedált a kívánt sebesség eléréséhez és fenntartásához, ami szintén növeli az üzemanyag-fogyasztást.
A gyújtógyertyák cseréjének elhanyagolása hosszú távon jelentősen megnövelheti az üzemanyag-költségeket. A gyártók általában meghatároznak egy csereperiódust, amelyet érdemes betartani. A minőségi gyújtógyertyák használata, és azok rendszeres cseréje segíthet a motor optimális működésében és az üzemanyag-fogyasztás csökkentésében.
A rossz gyújtógyertyák tehát nem csak a motor teljesítményét rontják, hanem jelentősen növelhetik az üzemanyag-fogyasztást is.
Érdemes odafigyelni a motor jeleire is. Ha a motor nehezen indul, rángat, vagy érezhetően gyengébb, az a gyújtógyertyák problémájára is utalhat. Egy szakszerű diagnosztika segíthet a probléma azonosításában és a megfelelő megoldás megtalálásában.
A gyújtógyertya és a károsanyag-kibocsátás
A gyújtógyertya állapota közvetlen hatással van a motor károsanyag-kibocsátására. Egy elhasználódott, hibás vagy nem megfelelően működő gyertya tökéletlen égést eredményez, ami növeli a káros gázok, például a szén-monoxid (CO), a szénhidrogének (HC) és a nitrogén-oxidok (NOx) mennyiségét a kipufogógázban. Az optimális égés elmaradása miatt több üzemanyag marad elégetlenül, ami szintén hozzájárul a HC kibocsátás növekedéséhez.
A gyújtógyertya elektródái közötti helytelen hézag is problémákat okozhat. Túl nagy hézag esetén a gyújtás nehézkessé válik, míg túl kicsi hézag esetén gyenge szikra keletkezik, mindkettő rontja az égés hatékonyságát. A nem megfelelő gyújtás időzítés, amelyet a gyertya állapota is befolyásolhat, szintén növeli a károsanyag-kibocsátást.
A motorvezérlő egység (ECU) ugyan próbálja kompenzálni a tökéletlen égést az üzemanyag-befecskendezés módosításával, de ez sosem lesz olyan hatékony, mint egy megfelelően működő gyújtógyertya. Ráadásul a folyamatos kompenzáció hosszú távon a katalizátor károsodásához vezethet, ami tovább rontja a helyzetet.
A rendszeres gyújtógyertya csere, a gyártó által előírt intervallumban, elengedhetetlen a motor optimális működésének és a károsanyag-kibocsátás minimalizálásának szempontjából.
Ezenkívül a gyújtógyertya típusa is befolyásolja a károsanyag-kibocsátást. A korszerűbb, platinából vagy irídiumból készült gyertyák jobb gyújtási tulajdonságokkal rendelkeznek, ami hatékonyabb égést és alacsonyabb károsanyag-kibocsátást eredményez. A megfelelő gyújtógyertya kiválasztása tehát nem csupán a motor teljesítménye, hanem a környezetvédelem szempontjából is fontos.