A hátsó ablaktörlő gyakran alábecsült, pedig elengedhetetlen biztonsági berendezés. Különösen kombi, SUV és egyterű járműveken játszik kulcsszerepet, ahol a hátsó ablak a légörvények és szennyeződések miatt gyorsan bepiszkolódik. Gondoljunk csak egy esős autópálya-szakaszon való közlekedésre, ahol a felcsapódó víz és sár pillanatok alatt elhomályosíthatja a kilátást hátrafelé. Ilyenkor a működő hátsó ablaktörlő szó szerint életet menthet, hiszen tisztán tartja a látóteret, lehetővé téve a biztonságos sávváltást és a mögöttünk haladó forgalom helyes felmérését.
Működési elve viszonylag egyszerű. A rendszer lelke a hátsó ablaktörlő motor, amely általában egy kis méretű, elektromos motor. Ez a motor egy tengelyen keresztül kapcsolódik a törlőkarhoz, és a motor forgó mozgását a kar oda-vissza mozgásává alakítja. A motor vezérlését egy relé és a jármű elektromos rendszere biztosítja, gyakran a kormányoszlopon található karral aktiválható.
A hátsó ablaktörlő elsődleges célja a hátsó ablak tisztán tartása, ezáltal a biztonságos vezetéshez szükséges hátralátás biztosítása, különösen kedvezőtlen időjárási körülmények között.
A modern rendszerekben gyakran találkozhatunk időzített működéssel, illetve a hátsó ablakmosó funkcióval is, ami még hatékonyabbá teszi a tisztítást. A mosófolyadékot egy külön tartályból egy szivattyú juttatja a hátsó ablakra, majd a törlőkar eltávolítja a szennyeződéseket. Ezek a kiegészítő funkciók tovább növelik a rendszer hatékonyságát és a vezetési komfortot.
Fontos megjegyezni, hogy a hátsó ablaktörlő nem csak esőben hasznos. Poros, sáros környezetben, de akár télen, a ráfagyott hó eltávolításában is segíthet. Rendszeres karbantartása, a törlőlapátok cseréje és a mosófolyadék szintjének ellenőrzése elengedhetetlen a hosszú élettartam és a megbízható működés érdekében.
A hátsó ablaktörlő motor felépítése és alkatrészei
A hátsó ablaktörlő motor, bár sokszor alábecsülik, kulcsfontosságú a biztonságos vezetéshez, különösen rossz időjárási körülmények között. Lényegében egy kisméretű, de erős elektromos motor, mely a hátsó ablak törléséért felelős. A motor felépítése alapvetően megegyezik az első ablaktörlő motorokéval, de teljesítménye általában kisebb, mivel a hátsó ablak felülete is kisebb.
A legfontosabb alkatrészek:
- Elektromos motor: Ez a központi elem, mely a villamos energiát mechanikai energiává alakítja, forgómozgást létrehozva.
- Hajtómű (Áttétel): A motor fordulatszámát csökkenti és a nyomatékot növeli, hogy a törlőkar megfelelő sebességgel és erővel tudjon mozogni. Gyakran csigahajtás formájában jelenik meg.
- Tengely és kar: A hajtómű forgómozgását továbbítja a törlőkarnak, mely a gumi lapátot mozgatja az ablakon.
- Elektromos csatlakozók: Ezek biztosítják az áramellátást a motor számára.
- Burkolat: Védi a belső alkatrészeket a környezeti hatásoktól.
A hátsó ablaktörlő motorok vezérlése gyakran integrált a központi elektronikai vezérlőegységbe (ECU), vagy egy külön ablaktörlő relé látja el a feladatot. A működéshez szükséges áramot a biztosítéktábláról kapja, így ha a törlő nem működik, érdemes először a biztosítékot ellenőrizni.
A hátsó ablaktörlő motor speciális kialakítása lehetővé teszi, hogy a törlőkar egy adott szögtartományban mozogjon, biztosítva az ablak teljes felületének tisztítását.
Ezen kívül, egyes modellekben végálláskapcsoló is található, mely érzékeli a törlőkar alaphelyzetét, és leállítja a motort, amikor a kar eléri ezt a pozíciót. Ez megakadályozza a kar túlzott mozgását és a motor károsodását.
A hátsó ablaktörlő motor működésének részletes leírása
A hátsó ablaktörlő motor működése alapvetően megegyezik az első ablaktörlő motoréval, de annál egyszerűbb felépítésű. A motor általában egy kis méretű elektromos motor, amely egy tengelyt forgat. Ez a tengely kapcsolódik egy hajtóműhöz, ami a forgó mozgást átalakítja lineáris, oda-vissza mozgássá, így mozgatva a törlőlapátot.
A motor áramot kap, amikor a vezető aktiválja a hátsó ablaktörlőt a kapcsolóval. Ez a kapcsoló általában a kormányoszlopon vagy a műszerfalon található. Amikor a kapcsoló be van kapcsolva, áram folyik a motorba, ami elkezdi forgatni a tengelyt.
A hajtómű kulcsfontosságú szerepet játszik a működésben. Ez általában egy fogaskerék-áttétel, ami a motor gyors forgását lassabb, de erősebb mozgássá alakítja. Ez a lassabb, erősebb mozgás az, ami képes a törlőlapátot hatékonyan mozgatni az ablakon.
Fontos megjegyezni, hogy a legtöbb hátsó ablaktörlő motor rendelkezik egy parkoló funkcióval is. Ez azt jelenti, hogy amikor a vezető kikapcsolja a törlőt, a motor automatikusan befejezi a ciklust, és a törlőlapátot egy előre meghatározott helyzetben állítja meg. Ez a helyzet általában az ablak alsó szélén van, ahol a lapát nem zavarja a kilátást.
A parkoló funkciót egy speciális áramkör biztosítja a motorban, ami érzékeli a lapát helyzetét, és addig működteti a motort, amíg a lapát a megfelelő pozícióba nem kerül.
A motor meghibásodása esetén a leggyakoribb ok a motor kopása, a hajtómű elhasználódása, vagy a elektromos csatlakozások korróziója. A motor túlterhelése is okozhat problémákat, például ha a lapát ráfagy az ablakra, és a motor megpróbálja erőszakkal mozgatni.
A hátsó ablaktörlő motor általában egy védőburkolatban helyezkedik el az autó hátulján, a csomagtér ajtón belül. Ez a burkolat védi a motort a szennyeződésektől és a nedvességtől. A motorhoz való hozzáférés általában a burkolat eltávolításával lehetséges.
A hátsó ablaktörlő rendszerek típusai és különbségei

A hátsó ablaktörlő rendszerek nem olyan egységesek, mint gondolnánk. A legfőbb különbség a motor elhelyezésében és a mechanizmus kialakításában rejlik. Találkozhatunk olyan megoldásokkal, ahol a motor közvetlenül a törlőkar tengelyéhez kapcsolódik, egyszerű, direkt meghajtást biztosítva. Ezzel szemben más rendszerekben a motor távolabb helyezkedik el, és egy bonyolultabb áttétel-rendszer, például bowden vagy rudazat segítségével mozgatja a törlőkart.
A meghajtás típusa is eltérő lehet. Egyes modellek egyetlen sebességgel működnek, míg mások több sebességfokozatot kínálnak, sőt, akár szakaszos törlési funkcióval is rendelkeznek. A bonyolultabb rendszerekben a vezérlés is kifinomultabb, figyelembe véve a jármű sebességét vagy az eső intenzitását.
A hátsó ablaktörlő rendszerek tervezésekor fontos szempont a helytakarékosság és a zajcsökkentés. Ezért a gyártók igyekeznek minél kompaktabb és csendesebb megoldásokat alkalmazni.
Végül, de nem utolsósorban, a törlőkar kialakítása is befolyásolja a rendszer hatékonyságát. A kar hossza, a gumi minősége és a nyomóerő mind-mind szerepet játszanak abban, hogy mennyire alaposan tisztítja meg az ablakot a törlő.
Gyakori hibajelenségek: Amikor a hátsó ablaktörlő nem működik
Amikor a hátsó ablaktörlő nem működik, több lehetséges ok is állhat a háttérben. A leggyakoribb probléma a motort tápláló elektromos áramkör hibája. Ez lehet egy kiégett biztosíték, egy korrodált csatlakozó, vagy akár a vezetékek sérülése is.
- Biztosíték probléma: Ellenőrizze a biztosítéktáblát, és cserélje ki a kiégett biztosítékot egy azonos értékűre.
- Csatlakozási problémák: Vizsgálja meg a hátsó ablaktörlő motor csatlakozóit, és tisztítsa meg őket, ha korrodáltak. Használjon kontakt spray-t a jobb érintkezés érdekében.
- Kábel szakadás: A csomagtérajtó gyakori nyitása és zárása miatt a vezetékek könnyen megsérülhetnek a csomagtér ajtó átvezető részénél. Ellenőrizze a vezetékek folytonosságát egy multiméter segítségével.
Egy másik gyakori ok a beragadt ablaktörlő mechanizmus. A szennyeződés, a rozsda és a régi zsír lerakódása megakadályozhatja a törlőkar szabad mozgását. Ebben az esetben a mechanizmust szét kell szedni, meg kell tisztítani, és újra kell kenni.
A hátsó ablaktörlő motor meghibásodása is egy valós lehetőség. Ha a motor zúg, de a törlőkar nem mozdul, vagy a motor egyáltalán nem ad életjelet, akkor valószínűleg a motor cseréje a megoldás.
Ritkább esetekben a kapcsoló hibája is okozhat problémát. Ha a kapcsoló nem ad jelet a motornak, akkor a törlő nem fog működni. Ezt egy multiméter segítségével lehet ellenőrizni.
Fontos! Mielőtt bármilyen javításba kezdene, győződjön meg róla, hogy az autó gyújtása ki van kapcsolva, és húzza ki az akkumulátor negatív saruját a biztonság érdekében.
A hátsó ablaktörlő motorral kapcsolatos elektromos problémák
A hátsó ablaktörlő motorral kapcsolatos elektromos problémák gyakran a legnehezebben diagnosztizálható hibák közé tartoznak, mivel a hiba forrása nem feltétlenül a motor maga. A probléma lehet egyszerű kontakt hiba, de akár bonyolultabb kábelköteg sérülés is.
Az egyik leggyakoribb ok az áramellátás hiánya. Ellenőrizze a biztosítékot! A hátsó ablaktörlőnek általában külön biztosítéka van, ami a biztosítéktáblában található. Ha a biztosíték kiégett, cserélje ki egy azonos értékűre. Ha a biztosíték újra kiég, valahol rövidzárlat van a rendszerben, amit meg kell találni.
A kábelezés ellenőrzése is elengedhetetlen. A hátsó ajtó és a karosszéria közötti átvezető kábelkötegben gyakran megtörnek a vezetékek a folyamatos nyitás-zárás miatt. Vizsgálja meg a vezetékeket, különösen a hajlékony részeken. A sérült vezetékeket javítani vagy cserélni kell.
A földelés hiánya szintén okozhat problémákat. A hátsó ablaktörlő motorjának megfelelő földelésre van szüksége a működéshez. Ellenőrizze a földelési pontokat, hogy nincsenek-e korrodálva vagy meglazulva. Tisztítsa meg a földelési pontokat és húzza meg a csavarokat.
A hátsó ablaktörlő motorral kapcsolatos elektromos problémák diagnosztizálásához használjon multimétert. Ezzel megmérheti a feszültséget és az áramerősséget a motor csatlakozójánál, illetve a vezetékek folytonosságát.
A kapcsoló hibája is okozhat problémákat. Ha a kapcsoló nem ad jelet a motornak, akkor az nem fog működni. Ellenőrizze a kapcsolót multiméterrel, hogy megfelelően működik-e. Ha a kapcsoló hibás, cserélje ki.
Néha a testzárlat is okozhat problémát. Ez azt jelenti, hogy a vezeték szigetelése megsérült, és a vezeték érintkezik a karosszériával. Ezt a hibát nehéz megtalálni, de a multiméterrel meg lehet mérni a vezetékek ellenállását a karosszériához képest. Ha alacsony ellenállást mér, akkor valahol testzárlat van.
Végül, de nem utolsósorban, a BCM (Body Control Module) is okozhat problémát, bár ez ritkább. A BCM vezérli a hátsó ablaktörlő motorját, és ha a BCM hibás, akkor a motor nem fog működni. A BCM hibájának diagnosztizálásához általában diagnosztikai eszközre van szükség.
Mechanikai hibák és azok okai a hátsó ablaktörlő rendszerekben
A hátsó ablaktörlő rendszerek mechanikai hibái gyakran a mozgó alkatrészek kopásából, korróziójából vagy a szennyeződések felhalmozódásából adódnak. A leggyakoribb probléma a törlőkar tengelyének beragadása. Ez általában a tengely és a ház közötti korrózió eredménye, amit a víz és a só bejutása okoz.
Az ablaktörlőkar mechanikai sérülése is gyakori. Például, ha a kar valaminek nekiütközik (például egy fának, vagy a garázsajtónak), akkor elgörbülhet vagy eltörhet. A törött kar nem fogja megfelelően a szélvédőhöz szorítani a lapátot, így a tisztítás hatékonysága jelentősen csökken.
A mechanikai hibák közé tartozik még a törlőlapát rögzítésének problémája. A rögzítőelemek (csavarok, klipszek) idővel meglazulhatnak vagy elrozsdásodhatnak, ami a lapát leeséséhez vezethet. A folyamatos vibráció és a szélsőséges időjárási viszonyok is hozzájárulnak a rögzítések gyengüléséhez.
A motor és a kar közötti mechanikai összeköttetés is meghibásodhat. A rudazat, ami a motor forgó mozgását a kar lineáris mozgásává alakítja, kophat, vagy a csuklópontok beragadhatnak. Ez a törlőkar lassú vagy akadozó mozgásához vezethet.
A hátsó ablaktörlő rendszerek mechanikai hibáinak megelőzése érdekében rendszeresen ellenőrizni kell a mozgó alkatrészek kenését és a rögzítőelemek állapotát. A korrózió megelőzése érdekében javasolt a rendszeres tisztítás és a megfelelő védőbevonatok használata.
A javítás során figyelni kell a megfelelő alkatrészek kiválasztására. Gyakran a gyári alkatrészek a legmegbízhatóbbak, de vannak jó minőségű utángyártott termékek is. A csere során ügyeljünk a helyes összeszerelésre, és a megfelelő kenőanyagok használatára.
A hátsó ablaktörlő lapátok kopása és cseréje

A hátsó ablaktörlő rendszer hatékonyságának kulcsa a jó állapotú ablaktörlő lapát. A lapátok kopása elkerülhetetlen, hiszen folyamatosan ki vannak téve az időjárás viszontagságainak: napfénynek, esőnek, hónak és jégnek. A kopott lapátok csíkokat húznak, elkenik a vizet, és rontják a kilátást, ami balesetveszélyes lehet.
Honnan tudhatjuk, hogy cserére szorul a hátsó ablaktörlő lapát? Figyeljünk a következő jelekre:
- Csíkozás az ablakon törlés után.
- Kenődés, a víz egyenetlen eloszlása.
- A lapát gumijának repedezése, szakadása.
- Zaj törlés közben (nyikorgás, súrlódás).
A lapátcseréje általában egyszerű művelet, amelyet otthon is elvégezhetünk. Fontos, hogy a megfelelő méretű és típusú lapátot szerezzük be az autónkhoz. A legtöbb autóalkatrész-boltban segítenek a választásban, vagy a gépjármű kézikönyvében is megtalálható a szükséges információ.
A hátsó ablaktörlő lapátok cseréjét legalább évente egyszer érdemes elvégezni, vagy ha a fent említett jelek korábban jelentkeznek.
A csere után érdemes letisztítani az ablakot, hogy a lapátok a lehető legjobban tudjanak működni. Ne feledkezzünk meg a lapátok tisztításáról sem, időnként töröljük át őket egy nedves ronggyal, hogy eltávolítsuk a szennyeződéseket.
A hátsó ablaktörlő kar rögzítésének problémái és megoldásai
A hátsó ablaktörlő kar rögzítése gyakran problémás pont lehet. A leggyakoribb ok a korrózió a kar és a törlőmotor tengelye között. Ez megakadályozza a kar megfelelő rögzítését, ami a kar meglazulásához vagy akár leeséséhez vezethet.
A meglazult kar tünetei:
- Ablaktörlés közben a kar furcsa hangokat ad ki.
- A törlőkar nem mozog a megszokott módon.
- A kar lötyög a tengelyen.
Megoldások:
- Tisztítás: Távolítsa el a kart és alaposan tisztítsa meg a tengelyt és a kar belső felületét drótkefével vagy finom csiszolópapírral.
- Kenés: Használjon rozsdaoldót és kenőanyagot a tengely és a kar illesztésénél.
- Rögzítő csavar ellenőrzése: Ha van rögzítő csavar, ellenőrizze, hogy megfelelően meg van-e húzva. Ha a csavar sérült, cserélje ki.
- Új kar vásárlása: Ha a kar belső felülete túlságosan korrodált, a legjobb megoldás a kar cseréje.
A legfontosabb, hogy a kar rögzítése szoros legyen, különben a törlés hatékonysága jelentősen csökken, és a motor is hamarabb tönkremehet.
Ha a tisztítás és kenés nem segít, és a kar továbbra is lötyög, akkor a tengely sérülése is szóba jöhet. Ebben az esetben a teljes ablaktörlő motor cseréje válhat szükségessé.
A hátsó ablaktörlő spriccelő rendszer hibái és javítása
A hátsó ablaktörlő spriccelő rendszer hibái gyakran bosszantóak, de szerencsére sokszor egyszerűen orvosolhatóak. A leggyakoribb probléma a fúvóka eldugulása. Ezt általában a szélvédőmosó folyadékban lévő szennyeződések, vagy a kemény víz okozza.
Ellenőrizze a fúvókát! Ha eltömődött, próbálja meg egy vékony tűvel, gemkapoccsal vagy sűrített levegővel kitisztítani. Ügyeljen arra, hogy ne karcolja meg a fúvókát!
Egy másik gyakori hiba a szivattyú meghibásodása. A szivattyú felelős a folyadék tartályból a fúvókákhoz való juttatásáért. Ha nem hallja a szivattyú hangját a kar meghúzásakor, valószínűleg meghibásodott. Ellenőrizze a szivattyú elektromos csatlakozóját, hátha csak lecsúszott. Ha a csatlakozás rendben van, de a szivattyú továbbra sem működik, cserélni kell.
A spriccelő rendszerrel kapcsolatos problémák esetén mindig ellenőrizze először a szélvédőmosó folyadék szintjét! Néha a legegyszerűbb megoldás a legkézenfekvőbb.
A tömlők is eldugulhatnak vagy megtörhetnek. Ellenőrizze a tömlőket a tartálytól a fúvókákig. Ha repedést, törést vagy eldugulást talál, cserélje ki a tömlőt.
Ne feledkezzen meg a biztosítékról sem! A hátsó ablaktörlő és a spriccelő rendszer gyakran ugyanazon a biztosítékon osztozik. Ha egyik sem működik, ellenőrizze a biztosítékot a biztosítéktáblában.
Ha egyik fenti megoldás sem segít, érdemes szakemberhez fordulni.
A hátsó ablaktörlő motor tesztelése multiméterrel
A hátsó ablaktörlő motor elektromos hibáinak diagnosztizálásához gyakran szükség van egy multiméterre. Ezzel mérhetjük a feszültséget, áramerősséget és ellenállást, ami segít beazonosítani a problémás területet.
Először is, ellenőrizzük a motor tápellátását. Állítsuk a multimétert feszültségmérésre (általában DCV vagy V= jelzés) és mérjük meg a motor csatlakozóján a feszültséget, amikor a hátsó ablaktörlőt bekapcsoljuk. Meg kell kapnunk a jármű akkumulátorának feszültségét (általában 12V). Ha nincs feszültség, a probléma a biztosítékban, a kapcsolóban vagy a vezetékekben lehet.
Ha van feszültség, de a motor mégsem működik, ellenőrizzük a testelést. Ehhez állítsuk a multimétert ellenállásmérésre (Ω jelzés) és mérjük meg a motor testpontja és a jármű karosszériája közötti ellenállást. Az ellenállásnak nagyon alacsonynak kell lennie (ideális esetben 0 Ω). Magas ellenállás rossz testelést jelez, ami akadályozza a motor működését.
A legfontosabb lépés, hogy a multiméterrel meggyőződjünk arról, hogy a motor kap-e tápfeszültséget, amikor a kapcsoló be van kapcsolva. Ha kap, de nem működik, akkor valószínűleg a motor maga hibás.
Ha a feszültség és a testelés is rendben van, a motor belső ellenállását is megmérhetjük a multiméterrel. Ehhez válasszuk le a motort a hálózatról és mérjük meg a tekercsek ellenállását. A gyártói specifikációkat kell követni, hogy megállapítsuk, az érték a megfelelő tartományban van-e. A túl magas vagy túl alacsony ellenállás a motor hibájára utal.
Fontos, hogy a méréseket a gyártó által megadott értékekkel hasonlítsuk össze, és az autó elektromos rendszeréhez értő szakember végezze a javítást, ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban.
A hátsó ablaktörlő motor cseréjének lépései

A hátsó ablaktörlő motor cseréje nem ördöngösség, de azért némi kézügyességet igényel. Lássuk a lépéseket:
- Előkészületek: Elsőként szerezz be egy új, a járművedhez pontosan illő ablaktörlő motort. Szükséged lesz még csavarhúzókra (általában lapos és csillagfejű), egy kis villáskulcs készletre, esetleg egy műanyag feszítővasra a kárpit eltávolításához, és egy kis WD-40-re, ha a csavarok makacsak. A biztonság kedvéért húzd le az akkumulátor negatív saruját is!
- A kárpit eltávolítása: A legtöbb esetben a hátsó ajtó belső kárpitját kell eltávolítanod, hogy hozzáférj a motorhoz. Óvatosan feszegetve, a rögzítő kapcsokat elengedve vedd le a kárpitot. Ne kapkodd el, nehogy eltörd a kapcsokat!
- A régi motor eltávolítása: Most már láthatod a motort. Lazítsd meg és távolítsd el a motor rögzítő csavarjait. Ezek általában könnyen elérhetőek. Ezt követően húzd le a motor elektromos csatlakozóját. Ha nehezen jön le, ne erőltesd, nézd meg, van-e rajta valamilyen rögzítőfül, amit először ki kell akasztani.
- Az új motor beszerelése: Csatlakoztasd az új motor elektromos csatlakozóját, majd rögzítsd a csavarokkal. Ügyelj arra, hogy a csavarokat ne húzd túl, mert megsértheted a műanyag házat.
- Tesztelés: Mielőtt visszaszerelnéd a kárpitot, csatlakoztasd vissza az akkumulátort, és teszteld az új motort. Ha minden rendben működik, akkor folytathatod a szerelést.
- A kárpit visszaszerelése: Óvatosan pattintsd vissza a kárpitot a helyére. Győződj meg róla, hogy minden rögzítőkapocs megfelelően a helyére került.
A legfontosabb lépés a megfelelő alkatrész kiválasztása. Győződj meg róla, hogy az új motor pontosan megegyezik a régivel, különben problémáid lehetnek a beszereléssel és a működéssel!
Ha bizonytalan vagy, inkább fordulj szakemberhez. Egy rosszul elvégzett csere komolyabb károkat is okozhat.
A hátsó ablaktörlő motor javításának lehetőségei
A hátsó ablaktörlő motor javítása sokszor nem bonyolult, de a hiba okának pontos feltárása elengedhetetlen. Az első lépés mindig a biztosíték ellenőrzése. Egy kiégett biztosíték könnyen cserélhető, és sokszor ez a probléma forrása. Ha a biztosíték rendben van, ellenőrizzük a motorhoz vezető elektromos csatlakozókat. A korrózió vagy a laza csatlakozás gyakori probléma. Tisztítsuk meg a csatlakozókat kontakt spray-vel, és győződjünk meg róla, hogy megfelelően rögzítve vannak.
Ha a motorhoz eljut az áram, de az mégsem működik, a motor maga lehet a hibás. A motort szétszedve ellenőrizhetjük a szénkeféket és a forgórészt. A kopott szénkefék cseréje gyakran megoldja a problémát. A forgórész sérülése esetén viszont a motor cseréje lehet a gazdaságosabb megoldás.
A legfontosabb: mielőtt bármibe is belekezdenénk, győződjünk meg róla, hogy az autó áramtalanítva van, hogy elkerüljük az esetleges áramütést!
Egyes esetekben a mechanikus alkatrészek, például a törlőkar tengelye is beragadhat. A tengelyt megtisztítva és kenőanyaggal ellátva a probléma orvosolható. Fontos a megfelelő kenőanyag használata, ami ellenáll a víznek és a hőmérséklet-változásoknak. Végső esetben, ha minden más megoldás kudarcot vall, a teljes motor cseréje elkerülhetetlen. Új vagy bontott motor beszerelése után ellenőrizzük a működést, és állítsuk be a törlőkar helyes pozícióját.
A hátsó ablaktörlő rendszer karbantartása a meghibásodások elkerülése érdekében
A hátsó ablaktörlő rendszer hosszú élettartamának biztosítása érdekében elengedhetetlen a rendszeres karbantartás. A megelőzés sokkal olcsóbb, mint a javítás, ezért érdemes odafigyelni néhány fontos dologra.
- Tisztítsuk rendszeresen az ablaktörlő lapátot! A rászáradt szennyeződések, mint a sár vagy a falevelek, károsíthatják a gumit és csökkenthetik a hatékonyságát.
- Ellenőrizzük a mosófolyadék szintjét, és használjunk télen fagyálló változatot. A szárazon történő ablaktörlés tönkreteheti a lapátot és a szélvédőt is.
- Évente legalább egyszer vizsgáljuk meg a törlő lapátokat, és szükség esetén cseréljük ki őket. A repedezett vagy elhasználódott lapátok csíkokat hagynak, és nem tisztítják megfelelően az ablakot.
A mechanikus alkatrészek, mint a motor és a karok, kenést igényelhetnek időnként. A rozsda megelőzése érdekében használjunk szilikon sprayt a mozgó alkatrészeken.
A legfontosabb, hogy figyeljünk a rendszer működésére. Ha furcsa hangokat hallunk, vagy a törlő mozgása akadozik, azonnal keressünk szakembert!
Ha a hátsó ablaktörlő nem működik, ne erőltessük a használatát, mert ez tovább ronthatja a helyzetet. Inkább vegyük le a lapátot, hogy ne karcolja a szélvédőt. A korai beavatkozás megelőzheti a komolyabb meghibásodásokat és a költséges javításokat.