Így működik az automata szivató az autódban: Hasznos tudnivalók

Reggel nehezen indul az autód? Lehet, hogy a szivató a ludas! De mi is az a szivató, és hogyan segít a hidegindításban? Cikkünkben egyszerűen elmagyarázzuk, hogyan működik ez az okos kis szerkezet, és mire figyelj, hogy autód mindig pöccre induljon, még a leghidegebb reggeleken is. Tudj meg többet, hogy ne érjen meglepetés!

Famiily.hu
21 Min Read

Az automata szivató egy elengedhetetlen alkatrész volt a régebbi autókban, különösen a karburátoros motoroknál. Feladata, hogy hidegindításkor dúsabb keveréket biztosítson a motor számára. Ez azért fontos, mert hideg motor esetén a benzin nehezebben párolog el, így kevesebb jut el a hengerekbe, ami megnehezíti az indítást és a kezdeti működést.

A szivató lényegében egy pillangószelep a karburátorban, ami részlegesen lezárja a levegő útját. Ezzel csökkenti a levegő mennyiségét a keverékben, így arányosan több benzin kerül a motorba. Ez a dús keverék segíti a hideg motort abban, hogy elinduljon és stabilan járjon, amíg be nem melegszik.

Az automata szivató legfontosabb szerepe, hogy a motor optimális működését biztosítsa hidegindítás után, anélkül, hogy a vezetőnek manuálisan kellene beavatkoznia.

Fontos megjegyezni, hogy az automata szivató nem egy örök életű alkatrész. Idővel meghibásodhat, ami problémákat okozhat az indításnál, a motor alapjáratánál és akár a fogyasztásban is. Ezért fontos a rendszeres karbantartás és a megfelelő működés ellenőrzése.

A modern autókban, ahol befecskendezéses motorok vannak, a szivató funkcióját az elektronikus vezérlőegység (ECU) látja el, ami a szenzorok által mért adatok alapján automatikusan szabályozza a befecskendezett üzemanyag mennyiségét. Ennek ellenére a régebbi autók tulajdonosainak érdemes tisztában lenniük az automata szivató működésével és karbantartásával.

Mi az az automata szivató és hogyan működik?

Az automata szivató egy olyan rendszer az autókban (főleg a régebbi modellekben), amely a hideg motor indítását könnyíti meg. Amikor a motor hideg, a benzin nem párolog el olyan hatékonyan, ezért a motor több üzemanyagra van szüksége a sikeres beindításhoz és a stabil működéshez. Az automata szivató ezt a többlet üzemanyagot biztosítja.

De hogyan is működik ez a gyakorlatban? Több típusú automata szivató létezik, de az alapelv hasonló. A leggyakoribb a bimetál rugós megoldás. Ez a rugó hőre érzékeny, és a motor hőmérsékletétől függően változtatja az alakját. Hideg motor esetén a rugó összehúzódik, ami részben lezárja a karburátor légbeömlő nyílását (szivató pillangószelep). Ezáltal a motorba kevesebb levegő jut, és a benzin-levegő keverék aránya a benzin javára tolódik el, ami egy gazdagabb keveréket eredményez.

A gazdagabb keverék segít a hideg motornak beindulni és stabilan járni. Amint a motor elkezd felmelegedni, a bimetál rugó lassan kitágul, fokozatosan nyitva a légbeömlő nyílását. Ezzel a benzin-levegő keverék fokozatosan visszaáll a normál szintre.

Az automata szivató lényege tehát, hogy a motor hőmérsékletétől függően automatikusan szabályozza a benzin-levegő keverék arányát, biztosítva a könnyű indítást és a stabil működést hideg motor esetén.

Fontos megjegyezni, hogy az automata szivató helytelen beállítása vagy meghibásodása problémákat okozhat. Ha a szivató túl sokáig marad bekapcsolva, az túlzott üzemanyag-fogyasztáshoz és a motor károsodásához vezethet. Ha pedig nem kapcsol be megfelelően, a hideg motor nehezen indulhat, vagy lefulladhat.

Érdemes rendszeresen ellenőrizni az automata szivató működését, és szükség esetén beállíttatni vagy javíttatni egy szakemberrel. A megfelelően működő automata szivató hozzájárul a motor optimális teljesítményéhez és élettartamához.

Az automata szivató típusai: Bimetálos, vákuumos, elektromos

Az automata szivatók működése a motor hőmérsékletétől függ, de a megvalósítás módja eltérő lehet. Nézzük meg a leggyakoribb típusokat:

Bimetálos szivató: Ez a legelterjedtebb típus. A lényege egy bimetál spirál, ami a motor hűtővizének hőjétől függően tekeredik, vagy éppen kiegyenesedik. Ez a mozgás közvetlenül nyitja vagy zárja a szivató pillangószelepét a karburátorban. Hideg motornál a spirál össze van tekeredve, ami szűkíti a levegő útját, dúsítva a keveréket. Ahogy a motor melegszik, a spirál kiegyenesedik, fokozatosan nyitva a pillangószelepet, amíg teljesen ki nem kapcsolja a szivatót. Egyszerű, megbízható, de a beállítása némi szakértelmet igényel.

Vákuumos szivató: Ebben az esetben a szivató pillangószelepét egy vákuumos membrán mozgatja. A membránra a motor szívócsövéből származó vákuum hat. Hideg motornál a vákuum alacsony, a pillangószelep zárt. Ahogy a motor beindul és a vákuum nő, a membrán elkezdi nyitni a pillangószelepet. A vákuumot gyakran egy termoelem szabályozza, ami a motor hőmérsékletétől függően korlátozza a vákuum hatását a membránra. Ez a típus finomabban szabályozható, mint a bimetálos, de bonyolultabb és érzékenyebb a vákuumrendszer hibáira.

Elektromos szivató: A legmodernebb megoldás, ami egy elektromos fűtőelemet használ a bimetál spirál felmelegítésére. Az elektromos fűtés gyorsabban és pontosabban szabályozható, mint a hűtővíz hőjére hagyatkozó megoldások. Az elektromos szivatók gyakran rendelkeznek időzítővel, ami a motor beindítása után egy meghatározott idő elteltével automatikusan kikapcsolja a szivatót. Ez a megoldás lehetővé teszi a finomhangolást és a környezetvédelmi előírásoknak való megfelelést is.

A legfontosabb különbség a három típus között a működtetés módjában rejlik: a bimetálos a hűtővíz hőjét, a vákuumos a motor vákuumát, az elektromos pedig egy fűtőelem segítségével szabályozza a szivató pillangószelepét.

Fontos megjegyezni, hogy mindhárom típusnál a cél ugyanaz: hideg motornál dúsabb keveréket biztosítani a könnyebb indítás és a stabilabb alapjárat érdekében.

A bimetálos automata szivató részletes működése és alkatrészei

A bimetálos automata szivató hőmérséklet-érzékelésen alapul.
A bimetálos automata szivató hőmérséklet-változásra reagálva állítja be az üzemanyag-ellátást, biztosítva a motor optimális működését.

A bimetálos automata szivató a régebbi autók egyik leggyakoribb megoldása volt a hidegindítás megkönnyítésére. A neve is elárulja a lényegét: egy bimetál tekercs szabályozza a szivató pillangószelepének helyzetét.

Ez a bimetál tekercs két különböző hőtágulási együtthatóval rendelkező fémből van összeragasztva. Hideg állapotban a tekercs összehúzódik, ami részben vagy teljesen lezárja a karburátor levegőjáratát a szivató pillangószelep segítségével. Ezzel a benzin-levegő keverék dúsabbá válik, ami elengedhetetlen a hideg motor beindításához.

A bimetál tekercs hőmérsékletét két módon növelhetik: elektromosan, egy fűtőszállal, vagy a motor hűtővizével. A fűtőszál a gyújtás ráadásakor kezd el melegedni, míg a hűtővíz a motor bemelegedésével adja át a hőt a tekercsnek. Mindkét módszer célja ugyanaz: a bimetál tekercs felmelegedése hatására a tekercs kiegyenesedik, ami fokozatosan kinyitja a szivató pillangószelepét, csökkentve a keverék dúsítását.

A rendszer fontos alkatrészei:

  • A bimetál tekercs: a hőre érzékeny elem, ami a pillangószelepet vezérli.
  • A pillangószelep: a karburátor levegőjáratát szabályozza.
  • A fűtőszál (elektromos változatnál): a bimetál tekercs gyorsabb felmelegítését szolgálja.
  • A hűtővíz járat (hűtővizes változatnál): a motor hűtővizének hőjét adja át a bimetál tekercsnek.

A bimetálos automata szivató nem egy pillanatszerűen be- vagy kikapcsoló rendszer. A pillangószelep fokozatosan nyílik ki, ahogy a motor melegszik, biztosítva az optimális keverékképzést minden üzemi hőmérsékleten.

A helytelenül beállított vagy meghibásodott bimetálos automata szivató túlfogyasztáshoz, nehézkes indításhoz vagy éppen a motor lefulladásához vezethet. Ezért fontos a rendszer időszakos ellenőrzése és karbantartása.

A vákuumos automata szivató felépítése és működési elve

A vákuumos automata szivató egy mechanikus eszköz, mely a karburátorral szerelt autók hidegindítását könnyíti meg. Lényege, hogy a motor hideg állapotában dúsabb keveréket biztosít, ezáltal javítva az indítási hajlandóságot.

Felépítése viszonylag egyszerű. Alapvetően egy pillangószelep található a karburátorban, melyet egy vákuumdoboz vezérel. Ez a vákuumdoboz a motor szívócsövéből kapja a vákuumot. A pillangószelep helyzete befolyásolja a motorba jutó levegő mennyiségét. Hideg motornál a szelep szinte teljesen zárva van, így a szívócsőben nagyobb vákuum jön létre, ami több benzint szív a motorba.

A működési elv a következő: Amikor a motor hideg, a termosztát (bimetál rugó) hatására a pillangószelep részlegesen vagy teljesen zárva van. Amint a motor elindul, a szívócső vákuuma működésbe hozza a vákuumdobozt. Ez a vákuumdoboz lassan nyitja a pillangószelepet, ahogy a motor melegszik. A termosztát is fokozatosan ellazul, tovább nyitva a szelepet.

A vákuumos automata szivató lényege, hogy a motor hőmérsékletétől függően szabályozza a benzin-levegő keverék arányát, ezáltal biztosítva a könnyű indítást és a stabil alapjáratot hideg állapotban.

Fontos megjegyezni, hogy a vákuumdoboz és a termosztát beállítása rendkívül fontos a helyes működéshez. Ha a szivató nem megfelelően van beállítva, az túlzott üzemanyag-fogyasztáshoz, magas károsanyag-kibocsátáshoz és instabil motorjáráshoz vezethet.

Érdemes időnként ellenőrizni a vákuumos automata szivató működését. A hibás működés jelei lehetnek a nehéz indítás, a magas alapjárat meleg motornál, illetve a túlzott üzemanyag-fogyasztás. Ha ilyen problémákat tapasztal, forduljon szakemberhez.

Az elektromos automata szivató: Modern megoldások és előnyök

Az elektromos automata szivatók a karburátoros motorok korszerűsítésének egyik fontos lépcsőfokát jelentették. A mechanikus vagy bimetálos megoldásokkal szemben, itt a szivató működését egy elektromos áramkör vezérli, ami sokkal pontosabb és megbízhatóbb működést tesz lehetővé.

A rendszer lényege, hogy egy hőmérséklet-érzékelő (általában a motorblokkban vagy a hűtővízben) folyamatosan monitorozza a motor hőmérsékletét. Az érzékelő jelei alapján egy vezérlőegység (régebbi autókban ez egy relé, újabbakban az ECU) szabályozza a szivató működését. Hideg motornál a vezérlőegység áramot küld egy fűtőelemnek, ami felmelegít egy bimetál rugót. Ez a rugó aztán lassan nyitja a szivató pillangószelepét, ahogy a motor melegszik.

Az elektromos szivató előnye a gyorsabb és pontosabb bemelegedés-szabályozás. Nem függ közvetlenül a motor hőjétől, ami azt jelenti, hogy hideg időben is hatékonyabban dúsítja a keveréket, és a bemelegedési szakasz rövidebb lehet. Emellett a vezérlőegység finomhangolhatóbb, így a motor optimálisabb hatásfokkal üzemelhet.

Fontos tudni, hogy az elektromos szivató meghibásodása esetén a motor nehezen indulhat hidegen, vagy túlzottan dús keverékkel üzemelhet, ami megnövekedett fogyasztáshoz és károsanyag-kibocsátáshoz vezethet. A diagnosztizálás általában egyszerűbb, mint a mechanikus rendszereknél, mivel az elektromos áramkörök könnyebben mérhetők.

Az elektromos automata szivatók lényegesen javítják a motor bemelegedési fázisát, minimalizálva a károsanyag-kibocsátást és optimalizálva az üzemanyag-fogyasztást a mechanikus szivatókhoz képest.

Érdemes időnként ellenőrizni az elektromos szivató csatlakozóit és vezetékeit, hogy nincsenek-e korrodálva vagy sérülve. A rendszeres karbantartással elkerülhetőek a váratlan meghibásodások és biztosítható a motor optimális működése.

Az automata szivató beállításának fontossága és módjai

Az automata szivató helyes beállítása kulcsfontosságú a motor optimális működéséhez hidegindításkor. Ha a szivató nem megfelelően van beállítva, az számos problémához vezethet, például nehezen indul a motor, magas üzemanyag-fogyasztás, és egyenetlen alapjárat.

A beállítás fontosságát nem lehet eléggé hangsúlyozni. Egy jól beállított automata szivató biztosítja, hogy a motor a hidegindítás után gyorsan és simán felmelegedjen, minimalizálva ezzel a károsanyag-kibocsátást és a motor kopását.

A beállítás módjai autó típusonként eltérőek lehetnek, de általában az alábbi lépéseket foglalják magukban:

  • A szivató szerkezetének vizuális ellenőrzése, hogy nincsenek-e sérült vagy kopott alkatrészek.
  • A bimetálrugó feszességének beállítása, ami a szivató pillangószelepének nyitását és zárását szabályozza.
  • Az alapjárati fordulatszám ellenőrzése és beállítása hideg motor mellett.

A helytelenül beállított automata szivató nem csupán a motor teljesítményét rontja, hanem a környezetet is jobban terheli a megnövekedett károsanyag-kibocsátás miatt.

Fontos megjegyezni, hogy ha nem vagy biztos a dolgodban, érdemes szakemberhez fordulni, aki rendelkezik a megfelelő szaktudással és eszközökkel a pontos beállításhoz. A szakszerű beállítás hosszú távon megtérülhet, hiszen megelőzhet komolyabb motorhibákat.

Tünetek, amelyek arra utalnak, hogy probléma van az automata szivatóval

Folytatólagos ugrás a motor működésében automata szivató hibára utal.
Ha az autó szivatója nem működik megfelelően, az indítás nehezebb lehet, és a motor hideg állapotban is leállhat.

Az automata szivató meghibásodása számos kellemetlen tünetet produkálhat, amelyek komolyan befolyásolhatják az autó teljesítményét és üzemanyag-fogyasztását. Fontos, hogy felismerjük ezeket a jeleket, hogy időben orvosolhassuk a problémát.

Gyakori tünet a nehezen induló motor hideg időben. Ha a szivató nem dúsítja megfelelően a keveréket, a motor nehezen fog beindulni, vagy egyáltalán nem indul. Ezt gyakran kíséri hosszas köszörülés és gyenge akkumulátor.

Egy másik árulkodó jel a magas alapjárat, ami nem csökken le a motor bemelegedése után sem. Ez azt jelzi, hogy a szivató nem kapcsol ki megfelelően, továbbra is dúsítva a keveréket, ami pazarló üzemanyag-fogyasztáshoz vezet.

Az ingadozó alapjárat is problémát jelezhet. A motor fordulatszáma szabálytalanul emelkedik és csökken, ami rángatózáshoz és instabil működéshez vezethet.

A legfontosabb tünet, amire oda kell figyelni, a jelentősen megnövekedett üzemanyag-fogyasztás. Ha a szivató folyamatosan dús keverékkel üzemelteti a motort, az aránytalanul sok benzint éget el.

Végül, a fekete füst a kipufogóból szintén a túl dús keverék jele. Ez a füst a tökéletlenül elégetett üzemanyag eredménye.

Ha a fenti tünetek bármelyikét tapasztalja, érdemes minél előbb szakemberhez fordulni, aki megvizsgálja az automata szivató működését és elhárítja a hibát.

Az automata szivató hibáinak diagnosztizálása: Lépésről lépésre

Az automata szivató hibáinak diagnosztizálása nem mindig egyszerű feladat, de néhány lépés követésével könnyebbé tehetjük a folyamatot. Először is, figyeljünk a jellemző tünetekre: nehéz indítás hideg motorral, túlzott üzemanyag-fogyasztás, rángatózás alacsony fordulatszámon, vagy éppen magas alapjárat meleg motornál.

A diagnosztizálás első lépése a szemrevételezés. Ellenőrizzük a szivatóhoz kapcsolódó vezetékeket, csöveket és csatlakozókat. Keressünk sérüléseket, repedéseket vagy laza kötéseket. Ha elektromos szivatóval van dolgunk, nézzük meg a tápfeszültséget egy multiméterrel. Győződjünk meg arról, hogy a szivató kap áramot, amikor a motor hideg.

Következő lépés a szivató mechanizmusának ellenőrzése. Ha bimetálrugós szivató van az autónkban, figyeljük meg, hogy a rugó megfelelően mozog-e a hőmérséklet változásával. Hideg motornál a szivató pillangószelepének majdnem teljesen zárva kell lennie. Meleg motornál pedig teljesen nyitva kell lennie. Ha a pillangószelep nem mozog megfelelően, a bimetálrugó lehet a hibás.

Ha a szivató elektromos, ellenőrizzük a hőérzékelőt. Ez az alkatrész felelős a szivató fűtőszálának vezérléséért. Ha a hőérzékelő hibás, a szivató nem fog megfelelően működni. A hőérzékelőt egy multiméterrel tudjuk ellenőrizni, a gyártó által megadott értékekhez képest.

A legfontosabb, hogy rendszeresen ellenőrizzük a szivató állapotát, különösen a hideg évszakok előtt. Ezzel megelőzhetjük a komolyabb problémákat és biztosíthatjuk az autó megbízható működését.

Ha a fenti lépések nem hoznak eredményt, érdemes szakemberhez fordulni. A szakszerű diagnosztizálás és javítás biztosítja, hogy az automata szivató megfelelően működjön, és az autó optimális teljesítményt nyújtson.

Az automata szivató javítása vagy cseréje: Mikor melyik a jobb megoldás?

Amikor az automata szivató meghibásodik, felmerül a kérdés: javítsuk meg, vagy cseréljük ki? A válasz nagymértékben függ a hiba jellegétől és a szivató típusától. Egy egyszerű, mechanikus szivató esetében, ahol például csak egy rugó tört el, a javítás általában költséghatékonyabb megoldás lehet. Ehhez azonban szükség van a megfelelő alkatrészre és szakértelemre.

Ellenben, ha a szivató bonyolultabb, például egy hőérzékelős vagy elektromos vezérlésű modellről van szó, és a hiba nem egyértelmű (pl. szabálytalan alapjárat, túlfogyasztás), a csere gyakran a jobb választás. Ennek oka, hogy a hibakeresés és a javítás munkaigényes lehet, és a végén mégsem biztos a siker.

Ha a szivató javítása meghaladja egy új alkatrész árának a felét, érdemesebb a csere mellett dönteni. Ez időt és pénzt takaríthat meg hosszú távon.

Fontos figyelembe venni az autó korát és értékét is. Egy régi autónál a javítás lehet a racionálisabb döntés, míg egy újabbnál a csere a megbízhatóbb megoldás. Mindig kérjünk árajánlatot mindkét opcióra, és konzultáljunk egy megbízható autószerelővel a döntés előtt. Ne feledjük: a rosszul működő szivató jelentősen növelheti a fogyasztást és károsíthatja a motort!

Az automata szivató karbantartása: Tippek a hosszú élettartam érdekében

Az automata szivató hosszú élettartamának kulcsa a rendszeres ellenőrzés és a megfelelő karbantartás. Bár nem igényel olyan gyakori beavatkozást, mint más alkatrészek, a figyelmetlenség idő előtti meghibásodáshoz vezethet.

  • Ellenőrizd a vezetékezést! A korrózió és a sérült vezetékek a szivató helytelen működését okozhatják.
  • Tisztítsd meg a csatlakozásokat! A szennyeződések akadályozhatják az áramlást.
  • Figyeld a motor viselkedését hidegindításkor. Ha a szivató nem kapcsol ki megfelelően, az üzemanyag-fogyasztás megnőhet, és a motor károsodhat.

A legfontosabb: soha ne kényszerítsd a szivató működését! Ha valami nem működik megfelelően, fordulj szakemberhez.

Ha észleled, hogy a motor nehezen indul hidegen, vagy túlságosan magas fordulatszámon jár bemelegedés közben, az a szivató hibájára utalhat. Ne halogasd a javítást, mert a probléma súlyosbodhat.

Az automata szivató és a környezetvédelem: Hogyan befolyásolja a károsanyag-kibocsátást?

Az automata szivató csökkentheti a károsanyag-kibocsátást.
Az automata szivató csökkenti a károsanyag-kibocsátást, mivel optimalizálja a motor működését és javítja az üzemanyag-hatékonyságot.

Az automata szivató működése közvetlen hatással van az autó károsanyag-kibocsátására. Működése során, hidegindításkor, a motor több üzemanyagot kap a levegőhöz képest. Ez a dús keverék biztosítja a könnyebb beindulást és a stabilabb alapjáratot a motor bemelegedéséig. Azonban ez a dús keverék nem ég el tökéletesen a hideg motorban.

Ennek következtében megnő a szénhidrogének (HC) és a szén-monoxid (CO) kibocsátása, ami jelentősen rontja a levegő minőségét. A régebbi, automata szivatóval szerelt autók jelentősen nagyobb mértékben szennyezték a környezetet, mint a modern, elektronikus befecskendezésű járművek, amelyek sokkal precízebben szabályozzák az üzemanyag-levegő keveréket.

A nem megfelelően működő vagy elavult automata szivató rendszerek jelentősen hozzájárulhatnak a helyi légszennyezéshez, különösen a városi környezetben, ahol a hidegindítások gyakorisága magas.

Fontos megjegyezni, hogy a karbantartás elhanyagolása, például a szivató hibás beállítása, tovább növelheti a károsanyag-kibocsátást. Ezért elengedhetetlen a rendszeres ellenőrzés és beállítás a környezetvédelmi szempontok figyelembevétele mellett. A korszerűbb, katalizátorral ellátott autók esetében a katalizátor hatékonysága is csökken, ha a szivató túl sok üzemanyagot adagol, mivel a katalizátor nem tudja teljes mértékben átalakítani a szennyező anyagokat.

Gyakori kérdések és válaszok az automata szivatóról

Sokan kérdezik, hogy miért van az, hogy az autóm hidegen magasabb fordulatszámon jár. A válasz egyszerű: az automata szivató dolga, hogy hideg motornál dúsabb keveréket biztosítson, ezzel segítve a könnyebb beindulást és a stabilabb alapjáratot. Amikor a motor felmelegszik, a szivató fokozatosan kikapcsol, és a fordulatszám normalizálódik.

Mennyi ideig kell működnie az automata szivatónak? Ez nagyban függ a külső hőmérséklettől és a motor állapotától. Általában néhány percig tart, amíg a motor eléri az üzemi hőmérsékletet, és a szivató kikapcsol. Ha ennél hosszabb ideig tart, vagy a motor melegen is magas fordulatszámon jár, az probléma jele lehet.

Mi okozhat problémát az automata szivatóval? Több dolog is. Például, ha a hőérzékelő elromlik, a szivató nem fog megfelelően működni. Ezenkívül, a szivató mechanikus alkatrészei is elkophatnak, vagy a vezérlőelektronika meghibásodhat. A karburátoros autók esetén a szivató pillangószelepének beragadása is gyakori probléma.

Mit tehetek, ha úgy érzem, hogy az automata szivató nem működik megfelelően?

  • Először is, ellenőriztesd a hőérzékelőt egy szerelővel.
  • Nézesd meg a szivató mechanikus alkatrészeit, hogy nincsenek-e elkopva vagy beragadva.
  • Ha az autód modern, injektoros rendszerrel rendelkezik, a vezérlőelektronikát is ellenőrizni kell.

Fontos megjegyezni, hogy az automata szivató hibás működése növelheti az üzemanyag-fogyasztást és károsíthatja a motort, ezért érdemes mielőbb orvosolni a problémát.

Lehet-e az automata szivatót manuálisan beállítani? Egyes régebbi típusoknál igen, de a modern autókban ez általában nem lehetséges, mivel a szivató működését a motorvezérlő elektronika (ECU) szabályozza.

Share This Article
Leave a comment