A külföldi autók forgalomba helyezése Magyarországon egy összetett folyamat, amelynek sikeres végrehajtása számos tényezőtől függ. A részletes ismeretek hiánya nem csupán időveszteséget okozhat, hanem jelentős anyagi terhet is jelenthet. Gondoljunk csak a felesleges körökre a hivatalokban, a hiányzó dokumentumok miatti újabb és újabb ügyintézésre, vagy akár a nem megfelelő műszaki vizsga miatti javításokra.
Miért olyan fontos a lépések pontos ismerete? Azért, mert a magyar szabályozás szigorú, és a nem megfelelő eljárás komoly következményekkel járhat. Például, ha nem rendelkezünk minden szükséges dokumentummal, a forgalomba helyezési eljárás elhúzódhat, vagy akár el is utasíthatják a kérelmünket. A műszaki vizsga követelményei is eltérhetnek az eredeti országban megszokottól, ezért fontos előre tájékozódni.
A külföldi autó magyarországi forgalomba helyezésének részletes ismerete elengedhetetlen ahhoz, hogy elkerüljük a felesleges költségeket, időveszteséget és a jogi problémákat.
Ezen túlmenően, az adózási és illetékfizetési kötelezettségek is bonyolultak lehetnek. Nem mindegy, hogy milyen típusú adót kell fizetnünk, és hogyan számítják ki annak összegét. A regisztrációs adó, a vagyonszerzési illeték és a környezetvédelmi termékdíj mind olyan tényezők, amelyek befolyásolják a végső költségeket. Ha nem vagyunk tisztában ezekkel, könnyen meglepetés érhet bennünket.
Végezetül, a külföldi okmányok hitelesítése és fordítása is fontos lépés. A nem megfelelő fordítás vagy a hiányzó hitelesítés szintén akadályt jelenthet a forgalomba helyezés során. Ezért érdemes alaposan felkészülni és tájékozódni a szükséges dokumentumokról és eljárásokról.
A külföldi autó vásárlásának előnyei és hátrányai
Külföldi autó vásárlása izgalmas lehetőség, de fontos mérlegelni az előnyöket és hátrányokat a magyarországi forgalomba helyezés szempontjából. Az egyik legvonzóbb előny a kedvezőbb vételár lehet. Gyakran előfordul, hogy a külföldi piacon azonos típusú és felszereltségű autók olcsóbban elérhetőek, mint Magyarországon. Ezen felül, a nagyobb választék is vonzó lehet, hiszen egyes modellek vagy felszereltségi szintek itthon nem kaphatóak, de külföldön igen.
Azonban a külföldi autó vásárlásának számos hátránya is van, amiket figyelembe kell venni a forgalomba helyezés szempontjából. Az egyik legnagyobb a bonyolultabb ügyintézés. A forgalomba helyezéshez szükséges dokumentumok beszerzése, fordítása és hitelesítése időigényes és költséges lehet. Ezen kívül számolni kell a szállítás költségeivel, ami jelentősen megnövelheti a vételárat. Nem beszélve arról, hogy a garanciális kérdések is problémásabbak lehetnek, mivel a magyarországi márkaszervizek nem feltétlenül vállalják a külföldön vásárolt autók garanciális javítását.
A külföldi autó forgalomba helyezésekor a legfontosabb, hogy alaposan tájékozódjunk a szükséges dokumentumokról és költségekről, mert ezek jelentősen befolyásolhatják a vásárlás gazdaságosságát.
Egy másik hátrány a honosítási eljárás, ami magában foglalhatja a műszaki vizsgát és az eredetiségvizsgálatot. Ezek a vizsgálatok biztosítják, hogy az autó megfelel a magyarországi előírásoknak, és nem lopott. A műszaki vizsgán problémát jelenthet, ha az autó nem felel meg a magyarországi környezetvédelmi normáknak, ami további költségeket vonhat maga után.
Végül, de nem utolsó sorban, a nyelv nehézségei is akadályt jelenthetnek a vásárlás során. A külföldi eladóval való kommunikáció, a szerződés megértése és az ügyintézés mind kihívást jelenthetnek, ha nem beszéljük az adott ország nyelvét.
Mikor éri meg külföldről autót behozni?
A külföldi autó behozatalának gazdaságossága több tényezőtől is függ. Elsősorban azt kell mérlegelni, hogy a kinti árak alacsonyabbak-e, mint a hazaiak, figyelembe véve az azonos felszereltségű és állapotú autókat. Fontos a használt autók esetében a piaci kínálat alapos áttekintése is.
Számításba kell venni a szállítási költségeket, a regisztrációs adót, az eredetiségvizsgálat díját, a műszaki vizsgát, valamint a forgalomba helyezés egyéb költségeit. Ne feledkezzünk meg az esetleges javítási költségekről sem, ha az autó nem tökéletes állapotban van.
Az is lényeges szempont, hogy a kiválasztott autó Magyarországon ritkább modell-e, vagy speciális felszereltséggel rendelkezik-e, ami miatt a hazai piacon nehezebben beszerezhető, és ezért a behozatal megérheti. Ilyenkor az egyedi igények kielégítése is fontos szempont.
Akkor éri meg igazán külföldről autót behozni, ha a teljes költség – a vételár, a szállítás, a regisztrációs adó és az egyéb költségek összege – alacsonyabb, mint egy hasonló állapotú és felszereltségű autó hazai ára.
Végül, de nem utolsósorban, figyelembe kell venni az időráfordítást is. A külföldi autóvásárlás és a forgalomba helyezés időigényes folyamat, ami munkából való kiesést is jelenthet.
A forgalomba helyezéshez szükséges alapdokumentumok listája

A külföldi autó Magyarországon történő forgalomba helyezéséhez elengedhetetlen a megfelelő dokumentáció. Enélkül a folyamat el sem kezdhető, ezért a beszerzésükre fordíts kiemelt figyelmet!
Az alapdokumentumok listája a következő:
- Eredeti külföldi forgalmi engedély: Ez a jármű tulajdonjogát és műszaki adatait igazolja. Győződj meg róla, hogy érvényes és hiánytalan!
- A jármű külföldi törzskönyve (ha van): Nem minden országban létezik törzskönyv, de ha a származási országban igen, akkor ezt is be kell mutatni.
- Adásvételi szerződés vagy számla: Ez a dokumentum igazolja a tulajdonjog átszállását. Fontos, hogy tartalmazza a vevő és az eladó adatait, a jármű azonosítóit (alvázszám, motorszám), a vételárat és a dátumot.
- Eredetvizsgálati bizonyítvány: Ezt Magyarországon kell elvégeztetni, és igazolja, hogy a jármű alvázszáma és motorszáma megegyezik a dokumentumokban szereplő adatokkal, valamint hogy a jármű nem szerepel körözés alatt.
- Műszaki adatlap: A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) által kiállított dokumentum, mely a jármű műszaki adatait tartalmazza, és szükséges a műszaki vizsgához.
- Érvényes kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb): A forgalomba helyezéshez már rendelkezni kell érvényes kgfb-vel.
- Személyazonosító okmány: Személyi igazolvány vagy útlevél, valamint lakcímkártya.
- Cég esetén: Aláírási címpéldány és cégkivonat.
Fontos! Amennyiben a dokumentumok nem magyar nyelven vannak, hiteles fordításra van szükség. Ezt a fordítást csak az Országos Fordító és Fordításhitelesítő Iroda (OFFI) vagy más, erre feljogosított fordítóiroda végezheti el.
A legfontosabb, hogy a dokumentumok hiánytalanok és érvényesek legyenek, különben a forgalomba helyezési eljárás elhúzódhat, vagy akár el is utasíthatják a kérelmet.
A dokumentumok beszerzése után a következő lépés a műszaki vizsga és a forgalomba helyezési kérelem benyújtása a kormányablakban.
Az eredetiségvizsgálat menete és költségei
Az eredetiségvizsgálat egy kötelező lépés a külföldi autó magyarországi forgalomba helyezése során. Ennek célja annak megállapítása, hogy a jármű alvázszáma és motorszáma megegyezik-e a gyári adatokkal, illetve, hogy a jármű nem szerepel-e körözés alatt.
A vizsgálat menete viszonylag egyszerű. Először egy műhelyt kell választani, amely rendelkezik a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) engedélyével eredetiségvizsgálat elvégzésére. Időpontot érdemes előre foglalni.
A vizsgálathoz szükséges dokumentumok: a jármű forgalmi engedélye (vagy annak másolata), a jármű törzskönyve (ha van), a tulajdonos személyi igazolványa és lakcímkártyája, valamint a vásárlást igazoló okirat (adásvételi szerződés). Fontos, hogy az összes dokumentum eredeti legyen!
A műhelyben a szakemberek ellenőrzik az alvázszámot, a motorszámot, a karosszériát, és összehasonlítják azokat a dokumentumokban szereplő adatokkal. Fényképeket is készítenek a járműről és az azonosítókról.
A vizsgálat eredményéről egy hivatalos jegyzőkönyv készül, amely 60 napig érvényes. Ezt a jegyzőkönyvet kell majd bemutatni a forgalomba helyezési eljárás során.
Az eredetiségvizsgálat költsége a jármű kategóriájától függ. Személygépkocsik esetében ez általában 17.000 és 23.000 forint között mozog. Érdemes előre tájékozódni a kiválasztott műhelynél a pontos árról.
Amennyiben a vizsgálat során eltérést tapasztalnak, vagy a jármű körözés alatt áll, a forgalomba helyezési eljárás nem folytatható.
A műszaki vizsga követelményei külföldi autók esetében
A külföldi autó forgalomba helyezésének egyik legfontosabb lépése a műszaki vizsga. Ezt a vizsgát egy arra jogosult vizsgaállomáson kell elvégeztetni, és a célja, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy a jármű megfelel a magyarországi közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi előírásoknak.
A vizsgán a következőket ellenőrzik:
- A jármű azonosító adatai (alvázszám, motorszám) egyeznek-e a dokumentumokban szereplő adatokkal.
- A jármű műszaki állapota megfelelő-e (fékek, futómű, világítás, stb.).
- A jármű megfelel-e a környezetvédelmi előírásoknak (károsanyag-kibocsátás).
A vizsgára vinned kell a jármű forgalmi engedélyét (vagy annak másolatait), és a származási okmányait. Ha a jármű rendelkezik EU megfelelőségi nyilatkozattal (COC), azt is be kell mutatni, mivel ez jelentősen megkönnyítheti a vizsgát. A COC igazolja, hogy a jármű gyárilag megfelel az európai uniós előírásoknak.
A műszaki vizsga során kiemelten figyelnek a világításra, a fékekre és a futóműre, mivel ezek közvetlen hatással vannak a közlekedésbiztonságra.
Amennyiben a jármű nem felel meg a vizsgán, meg kell javíttatnod a hibákat, és újra vizsgáztatnod kell. A sikeres vizsga után kapsz egy műszaki vizsga bizonyítványt, ami elengedhetetlen a forgalomba helyezéshez.
Fontos! A külföldről behozott autók esetében gyakran szükséges lehet a fényszórók átállítása is, hogy megfeleljenek a magyarországi előírásoknak. Ezt a vizsga előtt érdemes ellenőriztetni.
A vámeljárás és az ÁFA fizetése
Amennyiben az autót az Európai Unión kívülről (pl. Svájcból, Amerikából) hoztad be, számolnod kell a vámeljárással és az ÁFA megfizetésével. Ez az egyik legösszetettebb része a forgalomba helyezésnek, ezért érdemes alaposan tájékozódni.
A vámeljárás lényege, hogy a nem EU-s országból érkező termékek után vámot kell fizetni. A vám mértéke az autó értékének bizonyos százaléka, melyet a vámhivatal határoz meg. Fontos, hogy a vám alapját képező értéket te is tudod igazolni, például adásvételi szerződéssel, számlával.
Az ÁFA (általános forgalmi adó) megfizetése szintén kötelező, ha az autót nem EU-s országból importálod. Az ÁFA alapja a vételár, a vámköltség és a szállítási költség összege. Az ÁFA mértéke Magyarországon jelenleg 27%.
A legfontosabb tudnivaló, hogy a vámot és az ÁFA-t a magyarországi forgalomba helyezés előtt, a vámkezelés során kell megfizetni.
A vámkezelést végezheted te magad is, de sokkal egyszerűbb és biztonságosabb, ha vámügyintézőt bízol meg. Ők jártasak a szabályokban, és segítenek elkerülni a hibákat, ami jelentős időt és pénzt spórolhat meg neked.
A vámkezeléshez szükséges dokumentumok többek között:
- Adásvételi szerződés vagy számla
- Forgalmi engedély
- Származási igazolás (ha van)
- Szállítási dokumentumok
- Személyi igazolvány vagy cégkivonat
Érdemes már az autó megvásárlása előtt tájékozódni a várható vám- és ÁFA-költségekről, hogy ne érjen meglepetés. Több online kalkulátor is rendelkezésedre áll, de a legpontosabb információt a vámhivataltól kaphatod.
Fontos: Használt autó behozatalakor figyelj arra, hogy az autó megfeleljen a magyarországi környezetvédelmi előírásoknak! Ez külön költségeket is jelenthet.
A regisztrációs adó kalkulátora és fizetési módjai

A regisztrációs adó mértéke számos tényezőtől függ, beleértve az autó környezetvédelmi besorolását (Euro norma), lökettérfogatát és korát. A pontos összeg kiszámításához a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) honlapján elérhető kalkulátort érdemes használni.
A kalkulátor használata egyszerű: meg kell adni az autó fent említett paramétereit, és a rendszer automatikusan kiszámolja a fizetendő regisztrációs adó összegét. Fontos, hogy pontos adatokat adjunk meg, mert a téves adatok alapján számolt összeg hibás lehet, és ez később problémákat okozhat.
A regisztrációs adót többféle módon is be lehet fizetni:
- Átutalással: A NAV által megadott bankszámlaszámra utalva. Az utalás közlemény rovatában fel kell tüntetni az autó alvázszámát (VIN) és a befizető nevét.
- Csekken: A NAV ügyfélszolgálatain beszerezhető csekken.
- Bankkártyával: Bizonyos NAV ügyfélszolgálatokon van lehetőség bankkártyás fizetésre is. Érdemes előre tájékozódni az adott ügyfélszolgálatnál.
A befizetést igazoló dokumentumot (utalási bizonylat, csekk másolata) gondosan meg kell őrizni, mert ezt be kell mutatni az autó forgalomba helyezésekor.
A regisztrációs adó befizetésének igazolása elengedhetetlen feltétele az autó magyarországi forgalomba helyezésének. Ennek hiányában a forgalomba helyezési eljárás nem indítható el.
A regisztrációs adó megfizetésére vonatkozó szabályok időről időre változhatnak, ezért mindig érdemes a NAV aktuális tájékoztatóját ellenőrizni. A NAV honlapján részletes információk és gyakran ismételt kérdések is találhatók a témával kapcsolatban.
Figyelem: Az elektromos és hibrid autókra eltérő szabályok vonatkozhatnak a regisztrációs adó tekintetében. Ezek az autók akár teljes mentességet is élvezhetnek, ezért érdemes külön tájékozódni az adott autó típusára vonatkozóan.
A kötelező felelősségbiztosítás megkötése
A külföldi autó forgalomba helyezésének egyik első lépése a kötelező felelősségbiztosítás (KGFB) megkötése. Ezt még azelőtt el kell intéznie, hogy bármilyen hatósági ügyintézésbe belefogna. A biztosítás megkötéséhez szüksége lesz az autó alvázszámára, a forgalmi engedélyben szereplő adatokra, valamint a saját személyes adataira.
Több biztosító társaság kínál KGFB-t Magyarországon, érdemes összehasonlítani az ajánlatokat, hogy megtalálja a legkedvezőbbet. Online kalkulátorok segítségével könnyen és gyorsan tájékozódhat az árakról.
A KGFB megléte elengedhetetlen a műszaki vizsgához és a forgalomba helyezéshez! Enélkül nem fogják levizsgáztatni, sem forgalomba helyezni az autót.
A biztosítás megkötése után kap egy biztosítási kötvényt vagy igazolást, amit feltétlenül őrizzen meg, mert erre szüksége lesz a további ügyintézés során. Győződjön meg arról, hogy a kötvény tartalmazza a forgalomba helyezéshez szükséges minden adatot.
A forgalmi engedély és a törzskönyv igénylése
A külföldről behozott autó magyarországi forgalomba helyezésének egyik legfontosabb lépése a forgalmi engedély és a törzskönyv igénylése. Ezt a folyamatot a Kormányablakban vagy a Járási Hivatalban intézheti. Fontos, hogy a forgalomba helyezéshez szükséges összes dokumentumot (műszaki vizsga, eredetiségvizsgálat, biztosítás) már beszerezze, mielőtt ide fordul.
A kérelemhez csatolni kell:
- A külföldi forgalmi engedély eredeti példányát és annak hiteles fordítását (ha nem magyar nyelven van).
- A tulajdonjogot igazoló okiratot (pl. adásvételi szerződés).
- A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (KGFB) igazolását.
- A műszaki vizsga érvényességét igazoló dokumentumot.
- Az eredetiségvizsgálat eredményét.
- Személyi igazolványt és lakcímkártyát.
A forgalmi engedély és a törzskönyv kiállításáért illetéket kell fizetni. Az illeték mértéke az autó teljesítményétől és korától függ.
A forgalmi engedélyt és a törzskönyvet a kérelem benyújtását követően általában néhány napon belül kiállítják. Ezt követően az autó már hivatalosan is használható a magyarországi közutakon.
Fontos! Amennyiben az autó lízingelt, a lízingbeadó hozzájárulása is szükséges a forgalomba helyezéshez.
A rendszám kiválasztása és felszerelése
Miután sikeresen lezajlott a műszaki vizsga és a regisztrációs adó befizetése, eljutottunk a rendszám kiválasztásához és felszereléséhez. A Kormányablakban, a forgalomba helyezés során kapja meg az új magyar rendszámot.
Fontos, hogy a rendszámot szabályosan kell felszerelni a járműre. Ellenőrizze a járműve használati utasítását a helyes rögzítési pontokért. Győződjön meg róla, hogy a rendszám jól látható és olvasható, semmi sem takarja el.
A rendszámot a jármű elején és hátulján is el kell helyezni, kivéve motorkerékpárokat, ahol csak hátulra szükséges.
A rendszámtábla tartó használata javasolt, hogy megvédje a rendszámot a sérülésektől és a korróziótól. Ne feledje, a rendszám sérülése vagy olvashatatlansága büntetést vonhat maga után!
A forgalomba helyezési költségek részletes lebontása

A külföldi autó magyarországi forgalomba helyezése során felmerülő költségek jelentősen befolyásolhatják a végösszeget. Fontos tisztában lenni ezekkel a tételekkel, hogy elkerüljük a kellemetlen meglepetéseket.
A legfontosabb költségek a következők:
- Eredetiségvizsgálat: Ennek ára a jármű típusától és korától függ, de általában 17.000 és 20.000 Ft között mozog.
- Műszaki vizsga: A műszaki vizsga díja szintén változó, körülbelül 16.290 Ft-tól indul.
- Regisztrációs adó: A regisztrációs adó mértéke a jármű motorjának teljesítményétől (kW) és környezetvédelmi besorolásától függ. Ez a tétel lehet a legjelentősebb költségtényező. Számításához használhatók online kalkulátorok.
- Vagyonszerzési illeték: A vagyonszerzési illeték a vételár százalékában kerül meghatározásra.
- Forgalmi engedély és törzskönyv: A forgalmi engedély kiállításának díja 6.000 Ft, a törzskönyvé pedig szintén 6.000 Ft.
- Rendszámtábla: A rendszámtábla ára (két darab) 6.500 Ft.
- Biztosítás: Kötelező felelősségbiztosítás (KGFB) megkötése elengedhetetlen. Ennek díja biztosítótársaságonként eltérő.
- Fordítás: Amennyiben a jármű okmányai idegen nyelvűek, hiteles fordításra van szükség, ami további költséget jelent.
Ezeken felül számolni kell még az esetleges ügyintézési költségekkel, ha megbízunk valakit a forgalomba helyezéssel.
A regisztrációs adó kiszámítása a legbonyolultabb, és ez a legnagyobb tétel a forgalomba helyezés során.
Érdemes tájékozódni a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) honlapján a pontos díjakról és a fizetési módokról. A NAV honlapján található kalkulátorok is segíthetnek a költségek előzetes becslésében.
Ügyintézés személyesen vagy meghatalmazott útján?
A külföldi autó forgalomba helyezése során felmerül a kérdés: személyesen kell intézkednem, vagy megbízhatok valakit? A jó hír az, hogy mindkét lehetőség adott. Személyesen járhatod végig a folyamatot, így közvetlenül tudsz kérdezni és intézkedni, ami sokak számára megnyugtató.
Amennyiben viszont időd vagy lehetőséged korlátozott, meghatalmazhatsz valakit, hogy eljárjon helyetted. Ehhez egy írásbeli meghatalmazásra lesz szükséged, melynek tartalmaznia kell a meghatalmazó és a meghatalmazott adatait, valamint a meghatalmazás tárgyát (konkrétan a forgalomba helyezési eljárást).
A meghatalmazásnak közokiratba vagy teljes bizonyító erejű magánokiratba kell foglaltatnia. Ez azt jelenti, hogy vagy közjegyző előtt kell hitelesíttetni, vagy két tanú jelenlétében kell aláírni, akiknek az adatai szintén szerepelnek az okiraton.
Fontos tudni, hogy bizonyos esetekben, például ha a jármű tulajdonosa jogi személy, a képviseletre jogosult személy (pl. ügyvezető) eljárhat személyesen, de ebben az esetben is szükséges a cégkivonat vagy más, a képviseleti jogosultságot igazoló dokumentum bemutatása.
Végül, érdemes előre tájékozódni az adott ügyintézőnél, hogy a meghatalmazás elfogadható-e a bemutatott formában, elkerülve ezzel a kellemetlenségeket.
Gyakori hibák a forgalomba helyezés során és azok elkerülése
Sokan elkövetik azt a hibát, hogy a honosítási eljárást összekeverik a műszaki vizsgával. Ezek különálló folyamatok, és a honosítási eljárás során kapott dokumentumok (pl. a műszaki adatlap) szükségesek a műszaki vizsgához. Ne próbálkozzunk „kiskapukkal”, mert a hatóságok szigorúan ellenőrzik a dokumentumokat!
Gyakori probléma a hiányos dokumentáció. Mielőtt belevágnánk a forgalomba helyezésbe, győződjünk meg arról, hogy minden szükséges papír rendelkezésünkre áll. Ide tartozik a külföldi forgalmi engedély, a törzskönyv (ha van), a vásárlási szerződés, a származási igazolás (ha szükséges), és a megfelelőségi nyilatkozat (COC). Hiányzó dokumentumok esetén az eljárás jelentősen elhúzódhat, vagy akár sikertelen is lehet.
Fontos, hogy a COC dokumentum (Certificate of Conformity) nem minden autóhoz elérhető. Ha nincs ilyenünk, akkor egyedi műszaki vizsgálatra lesz szükségünk, ami költségesebb és időigényesebb.
A regisztrációs adó összegének helytelen kalkulálása is gyakori hiba. Az adó mértéke függ a jármű korától, környezetvédelmi besorolásától és a motor teljesítményétől. Használjunk online kalkulátorokat, de mindig ellenőrizzük az eredményt a NAV honlapján található információkkal.
A legfontosabb, hogy ne kezdjünk el semmilyen átalakítást a járművön a honosítási eljárás előtt. Minden változtatást előzetesen engedélyeztetni kell, különben a forgalomba helyezés meghiúsulhat.
Sokan alábecsülik a műszaki vizsga követelményeit. A külföldi autók esetében különösen fontos, hogy a jármű megfeleljen a magyarországi előírásoknak. Ellenőrizzük a fékeket, a világítást, a gumik állapotát és a környezetvédelmi normákat.
Végül, ne feledkezzünk meg a kötelező biztosítás megkötéséről a forgalomba helyezés előtt! A biztosítási kötvényt be kell mutatni az okmányirodában.
Használt autó behozatalának speciális szempontjai
Használt autó behozatalakor a korábbi használatból adódóan különös figyelmet kell fordítani néhány dologra. Először is, alaposan ellenőrizze az autó állapotát! Ne csak a külsőt nézze, hanem a motort, a futóművet és az elektronikai rendszereket is. Érdemes szakemberrel átvizsgáltatni az autót, mielőtt megvásárolná, elkerülve ezzel a későbbi kellemetlenségeket.
Másodszor, a származási országban érvényes műszaki vizsga megléte és annak érvényessége kulcsfontosságú. Ha a műszaki vizsga lejárt, vagy nincs meg, akkor Magyarországon kell elvégeztetni a forgalomba helyezés előtt. Figyeljen arra, hogy a magyar műszaki vizsga szigorúbb lehet, mint a külföldi.
A legfontosabb, hogy a használt autó behozatalakor a jármű előéletét alaposan dokumentálja. Kérje el az összes rendelkezésre álló dokumentumot, beleértve a szervizkönyvet, a korábbi műszaki vizsgák papírjait és a tulajdonosváltások igazolásait.
Harmadszor, a kilométeróra állását feltétlenül ellenőrizze! Sajnos a kilométeróra manipulálása gyakori probléma a használt autóknál. Kérjen le történeti adatokat, ha lehetséges, és hasonlítsa össze a szervizkönyvben szereplő adatokkal. A kilométeróra állásának manipulálása bűncselekménynek minősül.
Végül, ne feledkezzen meg a környezetvédelmi besorolásról! A használt autó környezetvédelmi besorolása befolyásolja a regisztrációs adó mértékét. Minél környezetkímélőbb az autó, annál alacsonyabb a regisztrációs adó.
Új autó behozatalának speciális szempontjai

Új autó behozatalakor a legfontosabb különbség a használt autókhoz képest, hogy nem kell eredetiségvizsgálatot végeztetni. Ez jelentős költségmegtakarítást jelenthet. Azonban, legyél nagyon figyelmes a gyártói megfelelőségi nyilatkozattal (COC) kapcsolatban! Ez a dokumentum igazolja, hogy az autó megfelel az európai uniós szabványoknak. Enélkül szinte lehetetlen a forgalomba helyezés.
Az új autóknál a jótállási feltételek is eltérhetnek a Magyarországon vásárolt gépjárművekhez képest. Érdemes előre tájékozódni a gyártó magyarországi képviseleténél, hogy a jótállás érvényesíthető-e itthon, és milyen feltételekkel.
Nagyon fontos, hogy az új autó áfájának rendezése a forgalomba helyezés egyik alapfeltétele. Ha nem Magyarországon fizetted meg az áfát, akkor ezt itthon kell megtenned!
Ne feledkezz meg arról sem, hogy az új autó esetében is szükséges a műszaki vizsga, és a kötelező felelősségbiztosítás megkötése a forgalomba helyezés előtt. A biztosítás megkötéséhez általában már elegendő az alvázszám és a forgalmi engedély másolata.
Végül, ellenőrizd, hogy az autó minden gyári tartozéka megvan-e, beleértve a kezelési útmutatót és a szervizkönyvet, mert ezekre is szükség lehet a forgalomba helyezés során.
Elektromos autó forgalomba helyezése – különbségek és tudnivalók
Elektromos autó külföldi forgalomba helyezésekor néhány extra lépésre és dokumentumra kell felkészülnie. Az alapvető eljárás, mint az eredetiségvizsgálat, műszaki vizsga és a regisztrációs adó befizetése ugyanaz, mint a hagyományos autók esetében, azonban van néhány fontos különbség.
Az egyik legfontosabb dolog, amire figyelni kell, az az akkumulátor állapota. A műszaki vizsgán különösen figyelnek arra, hogy az akkumulátor megfelelően működik-e, és nincs-e rajta sérülés. Ha az akkumulátor állapota nem megfelelő, a forgalomba helyezés megtagadható.
Egy másik lényeges pont a gyártói jótállás. Ha az autó még garanciális, érdemes tájékozódni arról, hogy a garancia érvényes-e Magyarországon is. Ha nem, akkor számolnia kell azzal, hogy egy esetleges akkumulátorhibát a saját költségén kell javíttatnia.
A regisztrációs adó esetében is van eltérés. Az elektromos autókra általában kedvezőbb a regisztrációs adó, mint a hagyományos autókra, de a pontos összeg függ az autó teljesítményétől és korától. Érdemes előre tájékozódni a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) honlapján a pontos adómértékekről.
Ne feledkezzen meg a kötelező felelősségbiztosításról sem. Az elektromos autókra is kötelező a biztosítás, és a díjak eltérhetnek a hagyományos autók díjaitól. Érdemes több biztosítótól is árajánlatot kérni a legkedvezőbb díj megtalálásához.
Az elektromos autók forgalomba helyezése során kiemelt figyelmet kell fordítani az akkumulátor állapotára, mivel ez befolyásolhatja a műszaki vizsga sikerességét és a későbbi használat során felmerülő költségeket.
Összefoglalva, az elektromos autó külföldi forgalomba helyezése nem bonyolultabb, mint a hagyományos autók esetében, de néhány extra lépésre és dokumentumra kell felkészülnie. Az akkumulátor állapota, a gyártói jótállás, a regisztrációs adó és a kötelező felelősségbiztosítás mind olyan tényezők, amelyekre érdemes odafigyelni.
Hibrid autó forgalomba helyezése – különbségek és tudnivalók
Hibrid autók forgalomba helyezése külföldről nem sokban tér el a hagyományos benzines vagy dízel autókétól, de van néhány fontos szempont, amire figyelni kell.
Az eredetiségvizsgálat során a hibrid rendszert is ellenőrzik, hogy biztosak legyenek abban, hogy nem történt-e manipuláció. Ez egy kicsit több időt vehet igénybe.
A regisztrációs adó mértéke a hibrid autók esetében kedvezőbb lehet a környezetvédelmi besorolásuk miatt. Fontos, hogy pontosan tájékozódjon a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) honlapján a hatályos szabályozásról, mert a besorolás függ az autó CO2 kibocsátásától és a hibrid rendszer típusától (pl. plug-in hibrid).
A plug-in hibridek (PHEV) esetében különösen fontos a CO2 kibocsátási érték pontos feltüntetése a forgalmi engedélyben vagy a COC dokumentumban, mert ez alapján számítják a regisztrációs adót.
Ne feledkezzen meg a kötelező felelősségbiztosításról sem, melyet a forgalomba helyezéshez feltétlenül meg kell kötnie. A biztosítás díja a hibrid autók esetében is függ az autó teljesítményétől és a tulajdonos adatitól.
Tipp: Érdemes előre tájékozódni a helyi okmányirodában, hogy milyen dokumentumokra lesz szükség a hibrid autó forgalomba helyezéséhez, ezzel elkerülhetőek a kellemetlen meglepetések.
Forgalomba helyezés menete EU-n kívüli országból behozott autó esetén
EU-n kívüli országból származó autó forgalomba helyezése egy kicsit bonyolultabb folyamat, mint az EU-n belüli beszerzés. Számíts arra, hogy több időt és energiát kell rászánnod, valamint többletköltségekkel is kalkulálnod kell.
Az első és legfontosabb lépés a vámkezelés. Az autót be kell jelenteni a vámhivatalnál, ahol kivetik a vámot és az áfát (általános forgalmi adót). Ehhez szükségesek a jármű eredeti dokumentumai (forgalmi engedély, törzskönyv) és a vásárlást igazoló okirat (számla, adásvételi szerződés). Fontos, hogy a dokumentumok hiteles fordítását is be kell mutatni.
Ezt követően következik a műszaki vizsga. Mivel az EU-n kívüli autók nem rendelkeznek automatikusan az EU-s szabványoknak megfelelő minősítéssel, egyedi műszaki vizsgálatot kell végeztetni. Ennek során ellenőrzik a jármű műszaki állapotát, a biztonsági berendezéseket és a környezetvédelmi normáknak való megfelelését.
Nagyon fontos! A műszaki vizsgán kapott műszaki adatlap elengedhetetlen a további ügyintézéshez.
Ezután az eredetiségvizsgálat következik, melynek célja a jármű azonosító adatainak (alvázszám, motorszám) ellenőrzése és a hamisítás kiszűrése.
A forgalomba helyezéshez szükséges a környezetvédelmi osztályba sorolás is, melyet a műszaki adatok alapján végeznek el. Ennek díja is van, és befolyásolja a regisztrációs adó mértékét.
Végül, de nem utolsósorban, be kell fizetni a regisztrációs adót, melynek mértéke függ a jármű motorjának teljesítményétől, környezetvédelmi besorolásától és korától.
A fenti lépések elvégzése után a Kormányablaknál vagy az Okmányirodában lehet kérelmezni a forgalmi engedélyt és a törzskönyvet. Ehhez be kell mutatni a vámkezelési papírokat, a műszaki adatlapot, az eredetiségvizsgálati bizonyítványt, a regisztrációs adó befizetésének igazolását, a kötelező felelősségbiztosítás kötvényét és a személyazonosító okmányokat.
Forgalomba helyezés menete EU-n belüli országból behozott autó esetén

EU-n belüli országból származó autó forgalomba helyezése során a folyamat egyszerűbb, mint EU-n kívüli import esetén. Az első lépés a származási országban érvényes forgalmi engedély és a vásárlást igazoló dokumentum (pl. adásvételi szerződés) beszerzése. Fontos, hogy ezek a dokumentumok hiánytalanok legyenek!
Ezután el kell végezni a műszaki vizsgát egy erre feljogosított vizsgaállomáson. A vizsgán ellenőrzik az autó műszaki állapotát és a környezetvédelmi előírásoknak való megfelelését. A vizsga során kapott műszaki adatlapra lesz szükség a továbbiakban.
A legfontosabb: az eredetiségvizsgálat kötelező! Ez az eljárás bizonyítja, hogy az autó nem lopott, és a jármű alvázszáma, motorazonosítója, valamint egyéb adatai megegyeznek a papírokkal.
A forgalomba helyezéshez a következőkre lesz szükséged:
- A származási ország forgalmi engedélye
- Adásvételi szerződés (vagy más tulajdonjogot igazoló dokumentum)
- Műszaki vizsga adatlap
- Eredetiségvizsgálati bizonyítvány
- Kötelező felelősségbiztosítás (KGFB) igazolása
- Lakcímkártya és személyi igazolvány
- Illeték befizetésének igazolása (a forgalomba helyezési illeték összegét a NAV honlapján találod)
Ezekkel a dokumentumokkal kell felkeresni a Kormányablakot vagy a járási hivatalt, ahol benyújthatod a forgalomba helyezési kérelmet. A forgalmi engedély és a törzskönyv kiállítását követően az autó hivatalosan is magyar rendszámmal közlekedhet.
A forgalomba helyezés időtartama és a várakozási idők csökkentése
A külföldi autó forgalomba helyezésének időtartama több tényezőtől függ. A legfontosabb, hogy minden szükséges dokumentum rendelkezésre álljon. Hiányzó papírok esetén a folyamat jelentősen elhúzódhat.
A várakozási idő csökkentése érdekében érdemes előre időpontot foglalni a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál (NKH) a műszaki vizsgára és az eredetiségvizsgálatra. Online időpontfoglalás esetén gyakran gyorsabban sorra kerülhetünk.
A NAV-nál történő regisztrációs adó befizetése is időigényes lehet. Érdemes online, bankkártyával fizetni, így azonnal megkapjuk a befizetés igazolását, ami felgyorsítja a folyamatot.
A legfontosabb tipp a várakozási idő csökkentésére: mielőtt bármibe is belefogna, győződjön meg arról, hogy minden szükséges dokumentummal rendelkezik, és azok érvényesek!
A forgalomba helyezési eljárás átfutási ideje a kormányablakban is változó lehet. Érdemes tájékozódni a helyi kormányablaknál a várható várakozási időkről, és időpontot foglalni, ha lehetséges.
Ne feledje, a pontos és hiánytalan dokumentáció a kulcs a gyors és zökkenőmentes forgalomba helyezéshez!